Om Sweden Food Arena

Sweden Food Arena är en nationell arena där aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor. Arenan är ett resultat av regeringens Livsmedelsstrategi vars syfte är att öka produktionen, bidra till en konkurrenskraftig livsmedelskedja samt öka sysselsättningen, exporten, innovationskraften och lönsamheten samtidigt som relevanta miljömål nås.

Tillsammans skapar vi en livsmedelskedja i världsklass.

Sweden Food Arena är en nationell arena där aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor. Arenan är ett resultat av regeringens Livsmedelsstrategi vars syfte är att öka produktionen, bidra till en konkurrenskraftig livsmedelskedja samt öka sysselsättningen, exporten, innovationskraften och lönsamheten samtidigt som relevanta miljömål nås.

Tillsammans skapar vi en livsmedelskedja i världsklass.

Vad gör vi?

Aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar kring forskning och innovation för en innovativ, hållbar, konkurrenskraftig och växande livsmedelssektor.

Varför finns Sweden Food Arena?

Det finns en stor potential för livsmedelssektorn i Sverige. Livsmedel är Sveriges tredje största industrigren men det behövs en ökad samverkan mellan dess aktörer. Genom att etablera en arena där områden som forskning, utveckling och innovation hanteras och stärks av branschen skapar vi förutsättningar för en svensk livsmedelssektor i världsklass.

Vad vill vi?

  • Att Sveriges livsmedelsbransch 2030 är en tillväxtmotor i svensk ekonomi.

  • Att livsmedelssektorns tillväxt har ökat.

  • Att forsknings- och innovationssatsningen inom livsmedelssektorn är i nivå med andra sektorer.

  • Visa att livsmedelsbranschen är beredd att investera i Sverige – med stöd av institut, universitet, högskolor och mer offensiva och fokuserade statliga satsningar på kunskap och innovation inom livsmedelsbranschen.

Vad ska vi göra?

  • Gemensamt formulera behov av forskning och innovation.

  • Verka för bättre samverkan inom livsmedelskedjan samt med industri, institut, akademi och det offentliga och inom livsmedelskedjan.

  • Få fler aktörer intresserade av att delta i arenan.

Vad vill vi?

  • Att Sveriges livsmedelsbransch 2030 är en tillväxtmotor i svensk ekonomi.

  • Att livsmedelssektorns tillväxt har ökat.

  • Att forsknings- och innovationssatsningen inom livsmedelssektorn är i nivå med andra sektorer.

  • Visa att livsmedelsbranschen är beredd att investera i Sverige – med stöd av institut, universitet, högskolor och mer offensiva och fokuserade statliga satsningar på kunskap och innovation inom livsmedelsbranschen.

Vad ska vi göra?

  • Gemensamt formulera behov av forskning och innovation.

  • Verka för bättre samverkan inom livsmedelskedjan samt med industri, institut, akademi och det offentliga och inom livsmedelskedjan.

  • Få fler aktörer intresserade av att delta i arenan.

Styrelse

Per Arfvidsson, Lantmännen, ordförande
Håkan Björklund, Axfood
Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel
Håkan Christensson, Lyckeby Culinar
Patrik Hansson, Arla Foods
Björn Hellman, Livsmedelsföretagen
Anna-Karin Hatt, LRF
Malin Jennerholm, Orkla Confectionery & Snacks
Anna-Kajsa Lidell, LIVEKINDLY Collective
Andreas Sbrodiglia, ICA

Verksamhetsledare

Marie Gidlund

Innovationsledare

Kerstin Eriksson

Public Affairs-kommitté

Wictoria Bondesson, LRF
Martin Andersson, Svensk Dagligvaruhandel
Tove Larsson, Livsmedelsföretagen

Forsknings- och innovationskommitté

Robert Brummer, Örebro universitet
Anders Högberg, Orkla
Tomas Lagerberg, ABB
Elisabet Rytter, Livsmedelsföretagen
Charlotta Szcezpanowski, Coop
Ulf Sonesson, RISE
Peter Annas, Lantmännen
Jeanette Purhagen, Food Science Sweden
Lena Åsheim, LRF

Sweden Food Arenas forsknings- och innovationsagenda

För att kunna bidra till att genomföra regeringens livsmedelsstrategi samt nå vår vision, våra mål och missioner behövs en gemensam innovations- och forskningssatsning i livsmedelssektorn utifrån näringens behov.

Det behövs ny kunskap och kompetens som kommer företagen till nytta samt ett ökat samarbete mellan näringsliv, myndigheter, akademi och politik. Med vår innovations- och forskningsagenda vill vi ge inspiration till att tänka nytt, tänka stort och tänka tillsammans.

Riktad och långsiktig forskningssatsning på Sveriges nya tillväxtbransch – livsmedel

Torsdagen den 31 oktober lämnade Sweden Food Arena in sitt inspel till regeringens forskningsproposition 2020. Ledorden för inspelet är innovation, nyskapande samverkan och tillväxt för hela livsmedelsbranschen.

Redan i dag är livsmedelsbranschen en av Sveriges främsta kärnsektorer, med 350 000 anställda. Branschen har stor potential att växa och utvecklas, men för det krävs ökad innovation och forskning, vilket i sin tur kräver investeringar. Vi har potential att bli den nya innovativa tillväxtnäringen som skapar jobb och god mat, bidrar till att lösa klimatutmaningarna, stärker folkhälsan och bidrar till en levande landsbygd – och samtidigt bli en internationell förebild som visar att vi kan ställa om sektorn, öka produktionen och samtidigt vara lönsamma.

Inspelet kan sammanfattas i fem övergripande punkter:

  • Riktad och långsiktig satsning på Sveriges nya tillväxtbransch – livsmedel
  • Utveckla 20-talets strategiska innovationsprogram, baserad på missioner. Säkerställ samordning och samhandling mellan flera aktörer i systemet
  • Möjliggör snabb policyutveckling, regelverk etc där myndigheter ska vara både stödjande och främjande samt verka för samverkan och innovation.
  • En forskarskola för livsmedel, anpassad till företagens förutsättningar
  • Möjliggör tillväxt hos företag i olika skeenden

I inspelet yrkar Arenan på att under den kommande fyraårsperioden erhålla en stegvis ökning upp till minst 400 miljoner kronor per år med lång tidshorisont, riktad mot behovsstyrd forskning inom hela livsmedelskedjan. Branschen är beredd att möta upp detta, främst in-kind (tid, råvaror, provkörningar, m.m.) och på sikt med ökande lönsamhet även med egna medel.

För den som är intresserad av inspelet till sin helhet, finns det nåbart här.

Rapport för en innovativ livsmedelssektor

Rapporten, Forskning och innovation för en livsmedelssektor i världsklass, är en studie kring hur man skapar en innovativ och framgångsrik livsmedelssektor i ett hållbart samhälle. Den beskriver livsmedelssektorns utmaningar och ger rekommendationer om vilka steg som bör tas framöver för att nå målet.

Rapporten, Forskning och innovation för en livsmedelssektor i världsklass
Appendix till rapporten, Forskning och innovation för en livsmedelssektor i världsklass

Världens mest attraktiva mat och dryck

Konkurrenskraftig matinnovation

Mat och dryck för ett hälsosammare liv

En resurseffektiv livsmedelssektor

Klimatneutral livsmedelsproduktion

Vilka är vi?

Sweden Food Arena har idag över 30 medlemmar i hela livsmedelskedjan från produktion till detaljhandel.

Läs gärna mer i vår medlemsfolder.

Livsmedelsföretagen
LRF
SVENSK DAGLIGVARUHANDEL
Bakels
Polarbröd
Saltwell
Svenskmärkning
Eurofins Food & Feed Testing Sweden
Micvac
Anthesis Enveco
Fazer
Siemens
StjärnÄgg
HKScan
ICA Sverige
Axfood
Lyckeby Culinar
The Absolut Company/Pernod Ricard
Orkla Confectionary & Snacks
Lantmännen ek förening
Food for Progress
Arla Foods
Vattenbrukscentrum Norr
Foodchain byBlockchain
STUA
Bama Nordic
Norrmejerier
Leksands
COOP
Löfbergs Lila
Swedish Match North Europe
Sveriges Bryggerier
Agroväst Livsmedel
Paulig
Sveriges Bagare och konditorer
VoltaGreentech
Svenska Bin
LIVEKINDLY Collective
Fiskeribranchens Riksförbund

Vill du vara med och utveckla förutsättningarna för framtidens nya innovativa tillväxtnäring? Då är Sweden Food Arena rätt forum. Vi välkomnar såväl företag och branschorganisationer inom Livsmedelssverige, som företag i andra branscher som bidrar till och utvecklar livsmedelssektorn.

Sweden Food Arena och vår styrelse har satt en offensiv, men realistisk målbild till 2030:
• Sverige i topp 3 i innovationsrankingar för livsmedelssektorn i Europa.
• 50 nya svenska livsmedelsinnovationer som tillsammans omsätter 1 miljard euro.
• Livsmedelssektorn bidrar till att skapa minst 50 000 nya jobb i Sverige.
• Livsmedelssektorns exportandel ökar till 50 procent.

För att lyckas nå våra mål behöver vi engagera fler delar av samhället. Det krävs nyskapande samverkan med både myndigheter, akademi och politik. Vi behöver utveckla nya arbetssätt. Vi efterfrågar policylabs för att se över regelverk, nya typer av utlysningar och mycket mera. Det behövs en rejäl satsning på forskning och innovation inom livsmedelssektorn.

För att få gehör från de relevanta aktörerna behöver vi vara flera som talar med samlad röst och vi hoppas att så många som möjligt sluter upp bakom oss, så att vi tillsammans kan verka för hållbar matinnovation för fler jobb i Sverige och njutning i hela världen.

Som medlem får du:

• Delta i resan mot viktiga och skarpa mål: en livsmedelssektor i världsklass!
• Inbjudningar till arbetsgrupper för att utveckla vår gemensamma forskningsagenda.
• Möjligheten att bygga kontaktytor gentemot politik och akademi.
• Inflytande över hur plattformen utvecklas.
• Fler chanser till projekt i en vidare krets.

Om du vill veta mer om medlemskapet finns ytterligare information via denna folder. Tveka heller inte att kontakta vår innovationsledare Kerstin Eriksson med eventuella frågor.

Stadgar
Verksamhetsplan 2020
Årsredovisning och revisionsberättelse 2020
Årets viktigaste händelser 2019
Protokoll föreningsstämma 2020