Om Sweden Food Arena

Sweden Food Arena är en nationell arena där aktörer från hela livsmedelskedjan samverkar kring innovation och forskning för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor. Arenan är ett resultat av regeringens Livsmedelsstrategi vars syfte är att öka produktionen, bidra till en konkurrenskraftig livsmedelskedja samt öka sysselsättningen, exporten, innovationskraften och lönsamheten samtidigt som relevanta miljömål nås.

Tillsammans skapar vi en livsmedelskedja i världsklass.

Sweden Food Arena är en nationell arena där aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor. Arenan är ett resultat av regeringens Livsmedelsstrategi vars syfte är att öka produktionen, bidra till en konkurrenskraftig livsmedelskedja samt öka sysselsättningen, exporten, innovationskraften och lönsamheten samtidigt som relevanta miljömål nås.

Tillsammans skapar vi en livsmedelskedja i världsklass.

Vad gör vi?

Aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar kring forskning och innovation för en innovativ, hållbar, konkurrenskraftig och växande livsmedelssektor.

Varför finns Sweden Food Arena?

Det finns en stor potential för livsmedelssektorn i Sverige. Livsmedel är Sveriges tredje största industrigren men det behövs en ökad samverkan mellan dess aktörer. Genom att etablera en arena där områden som forskning, utveckling och innovation hanteras och stärks av branschen skapar vi förutsättningar för en svensk livsmedelssektor i världsklass.

Vad vill vi?

  • Att Sveriges livsmedelsbransch 2030 är en tillväxtmotor i svensk ekonomi.

  • Att livsmedelssektorns tillväxt har ökat.

  • Att forsknings- och innovationssatsningen inom livsmedelssektorn är i nivå med andra sektorer.

  • Visa att livsmedelsbranschen är beredd att investera i Sverige – med stöd av institut, universitet, högskolor och mer offensiva och fokuserade statliga satsningar på kunskap och innovation inom livsmedelsbranschen.

Vad ska vi göra?

  • Gemensamt formulera behov av forskning och innovation.

  • Verka för bättre samverkan inom livsmedelskedjan samt med industri, institut, akademi och det offentliga och inom livsmedelskedjan.

  • Få fler aktörer intresserade av att delta i arenan.

Vad vill vi?

  • Att Sveriges livsmedelsbransch 2030 är en tillväxtmotor i svensk ekonomi.

  • Att livsmedelssektorns tillväxt har ökat.

  • Att forsknings- och innovationssatsningen inom livsmedelssektorn är i nivå med andra sektorer.

  • Visa att livsmedelsbranschen är beredd att investera i Sverige – med stöd av institut, universitet, högskolor och mer offensiva och fokuserade statliga satsningar på kunskap och innovation inom livsmedelsbranschen.

Vad ska vi göra?

  • Gemensamt formulera behov av forskning och innovation.

  • Verka för bättre samverkan inom livsmedelskedjan samt med industri, institut, akademi och det offentliga och inom livsmedelskedjan.

  • Få fler aktörer intresserade av att delta i arenan.

Styrelse

Ann-Katrin Tottie, ICA
Björn Hellman, Livsmedelsföretagen
Cecilia Kocken, Arla Sverige
Elin Ingves Pyk, Sevan Hummus Factory
Henrik Julin, Orkla Food Sverige
Håkan Björklund, Axfood
Håkan Christensson, Lyckeby Culinar
Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel

Lars Appelqvist, HK Scan Sverige
Per Arfvidsson, Lantmännen. Ordförande

Pernilla Winnhed, LRF
Robin Aksér, Coop

Verksamhetsledare

Marie Gidlund

Innovationsledare

Kerstin Eriksson

Samordnings-och ledningsgrupp

Elisabet Rytter, Livsmedelsföretagen
Håkan Christensson, Lyckeby Culinar
Marie Gidlund, Verksamhetsledare
Per Arfvidsson, Lantmännen, ordförande
Wictoria Bondesson, LRF

Public Affairs-kommitté

Anna Blomberg, LRF
Martin Andersson, Svensk Dagligvaruhandel
Rasmus Bäckström, Livsmedelsföretagen

Innovations- och Forskningskommitté

Anders Högberg, Orkla
Elisabet Rytter, Livsmedelsföretagen
Jeanette Purhagen, Food Science Sweden
Jennie Cederholm Björklund, Landsbygdsnätverket
Alexandra Jeremiasson, LRF
Magnus Därth, Kött- och Charkföretagen
Annelie Moldin, Lantmännen
Robert Brummer, Örebro universitet
Ulf Sonesson, RISE

Sweden Food Arenas forsknings- och innovationsagenda

För att kunna bidra till att genomföra regeringens livsmedelsstrategi samt nå vår vision, våra mål och missioner behövs en gemensam innovations- och forskningssatsning i livsmedelssektorn utifrån näringens behov.

Det behövs ny kunskap och kompetens som kommer företagen till nytta samt ett ökat samarbete mellan näringsliv, myndigheter, akademi och politik. Med vår innovations- och forskningsagenda vill vi ge inspiration till att tänka nytt, tänka stort och tänka tillsammans.

Under 2022 och 2023 har tre värdekedjor kartlagts för att identifiera inom vilka områden näringen efterfrågar ökade satsningar på innovation och forskning. De tre värdekedjorna är animalier, sjömat och växtbaserat. Kartläggningen visar på vikten av sammanhängande insatser som stärker hela värdekedjor.

Inspel till kommande livsmedelsstrategi 2.0, strategiska området ”Kunskap och innovation”

Satsningar på innovation och forskning är centralt för att nå målen i den uppdaterade Livsmedelsstrategin. Utgångspunkterna är företagens behov, marknadsefterfrågan och potential att bidra till förverkligandet av livsmedelsstrategin.

Sweden Food Arena har lagt förslag på 4 utvecklingsområden inom det strategiska området ”Kunskap och innovation” och som kommer att bidra till bland annat snabbare innovationstempo, stärkt konkurrenskraft och lönsamhet, fler växande små och stora företag och jobb i hela landet. Inspelet omfattar följande fyra huvudpunkter:

  1. Fortsätt satsa på innovation och forskning i livsmedelskedjan
  2. Skapa ett modernt innovationssystem
  3. Öka internationella samarbeten
  4. Utveckla Sweden Food Arena 

Matmiljarden – för utveckling av framtidens hållbara och innovativa livsmedelssystem

Ytterligare en matmiljard, det är Sweden Food Arena’s förslag till regeringens kommande forsknings- och innovationspolitiska proposition 2024. Genom ökade satsningar på innovation och forskning, utveckling av ett innovationssystem och ökad internationell närvaro inom innovation och forskning, stärks konkurrenskraften och näringen utvecklas till 20-talets innovativa tillväxtmotor i svensk ekonomi.

Livsmedelsbranschen är en av Sveriges viktigaste kärnsektorer med cirka 300 000 anställda som tillsammans genererar ett förädlingsvärde på 200 miljarder kronor per år. Företagen i livsmedelskedjan producerar och levererar högkvalitativ, god och säker mat och dryck med minimal påverkan på klimat och miljö. Men den internationella konkurrensen är stenhård, flera länder har redan kommit i kapp och även gått förbi Sverige inom ett antal områden där Sverige länge varit ledande. Gemensamt för dessa länder är omfattande satsningar på forskning och innovation.

Samtidigt accelererar utvecklingen, utmaningarna blir alltmer komplexa och behovet av en ökad försörjningsförmåga ökar. Nu är det viktigare än någonsin med en samlad, kraftfull och långsiktig forskningssatsning på livsmedelsområdet.

Inspelet kan sammanfattas i fyra övergripande punkter:

  • Investera ytterligare en matmiljard för att utveckla ett hållbart livsmedelssystem
  • Öka satsningen på innovation och forskning i livsmedelskedjan
  • Utveckla ett modernt innovationssystem
  • Öka internationella samarbeten

Näringen har potential att utvecklas till en innovativ tillväxtmotor som genererar stora värden till den svenska välfärden och samhället. Förutom att producera god mat och dryck skapar livsmedelskedjan jobb i hela landet, stärker vår försörjningsförmåga och ökar befolkningens trygghet, utvecklar lösningar på miljö- och klimatutmaningarna, bidrar till god folkhälsa och en ökad export.

Livsmedelskedjan är redo att tillsammans med staten och det offentliga utveckla framtidens innovativa och hållbara livsmedelssystem.

5 missioner

Konkurrenskrafitig
matinnovation

Världens mest efterfrågade
mat och dryck

Mat och dryck för
ett hälsosammare liv

En resurseffektiv
livsmedelssektor

Hållbarhet i världsklass

Vilka är vi?

Sweden Food Arena har idag 60 medlemmar i hela livsmedelskedjan från produktion till detaljhandel.

Läs gärna mer i vår medlemsfolder.

AgroNod Livsmedel
AgroVäst Livsmedel
AgroÖst Livsmedel
Alex&Phil AB
Aventure AB
Arla Foods
Axfood
Bakels
Brännland Cider AB
COOP
Ecobot AB
Eurofins Food & Feed Testing Sweden
Fazer
Food for progress Sweden AB
Fiskeribranchens Riksförbund
Foodchain byBlockchain
Gotland Grönt Centrum AB
GroPro AB
HKScan
ICA Sverige
Krinova Incubator & Science Park
Kött och Charkföretagen
Lantmännen ek förening
Livsmedelsföretagen
LRF
Lyckeby Culinar
Millow
Nifa ek förening
Nordarom AB
Oatly AB
Oddbird International AB
Orkla Confectionary & Snacks
Ostrea Production Sweden AB
Peter o Bolinder AB
Polarbröd
QM technologies AB
Saltwell
Siemens
Simsufoods AB
Slow Food Sápmi
Solina Sweden AB
Spendrups
Sproud International AB
Svensk dagligvaruhandel
Svensk Hampaindustri AB
Svenskmärkning
Sveriges Bagare och konditorer
Sveriges Bryggerier
Swedish Match North Europe
The Absolut Company/Pernod Ricard
Tracezilla ApS
Tractechnology AB
Vattenbrukscentrum Norr
VoltaGreentech
Wa3rm AB

Bli medlem

Vill du vara med och utveckla förutsättningarna för framtidens nya innovativa tillväxtnäring? Då är Sweden Food Arena rätt forum. Vi välkomnar såväl företag och branschorganisationer inom Livsmedelssverige, som företag i andra branscher som bidrar till och utvecklar livsmedelssektorn.

Sweden Food Arena och vår styrelse har satt en offensiv, men realistisk målbild till 2030:
• Sverige i topp 3 i innovationsrankingar för livsmedelssektorn i Europa.
• 50 nya svenska livsmedelsinnovationer som tillsammans omsätter 1 miljard euro.
• Livsmedelssektorn bidrar till att skapa minst 50 000 nya jobb i Sverige.
• Livsmedelssektorns exportandel ökar till 50 procent.

För att lyckas nå våra mål behöver vi engagera fler delar av samhället. Det krävs nyskapande samverkan med både myndigheter, akademi och politik. Vi behöver utveckla nya arbetssätt. Vi efterfrågar policylabs för att se över regelverk, nya typer av utlysningar och mycket mera. Det behövs en rejäl satsning på forskning och innovation inom livsmedelssektorn.

För att få gehör från de relevanta aktörerna behöver vi vara flera som talar med samlad röst och vi hoppas att så många som möjligt sluter upp bakom oss, så att vi tillsammans kan verka för hållbar matinnovation för fler jobb i Sverige och njutning i hela världen.

Som medlem får du:

• Delta i resan mot viktiga och skarpa mål: en livsmedelssektor i världsklass!
• Inbjudningar till arbetsgrupper för att utveckla vår gemensamma forskningsagenda.
• Möjligheten att bygga kontaktytor gentemot politik och akademi.
• Inflytande över hur plattformen utvecklas.
• Fler chanser till projekt i en vidare krets.

Om du vill veta mer om medlemskapet finns ytterligare information via denna folder. Tveka heller inte att kontakta vår innovationsledare Kerstin Eriksson med eventuella frågor.