Vision och missioner

För att bidra till Agenda 2030, de nationella miljömålen och regeringens livsmedelsstrategi har näringen formulerat inom vilka områden man ser ökat behov av ny kunskap och innovation. Visionen är ”Hållbar matinnovation för tillväxt i Sverige och framgång i världen”. En förutsättning att utvecklas till en innovativ livsmedelssektor är ett innovationssystem för stärkt konkurrenskraft som stödjer utvecklingen av våra fyra missioner och de fyra värdekedjorna animalier, sjömat, växtbaserat och framtidens mat.

För att bidra till Agenda 2030, de nationella miljömålen och regeringens livsmedelsstrategi har näringen formulerat inom vilka områden man ser ökat behov av ny kunskap och innovation. Visionen är ”Hållbar matinnovation för tillväxt i Sverige och framgång i världen”. En förutsättning att utvecklas till en innovativ livsmedelssektor är ett innovationssystem för stärkt konkurrenskraft som stödjer utvecklingen av våra fyra missioner och de fyra värdekedjorna animalier, sjömat, växtbaserat och framtidens mat.

Vision
Hållbar matinnovation för tillväxt i Sverige och framgång i världen
Missioner 2030

Ett innovationssystem för stärkt konkurrenskraft

Världens mest efterfrågade mat och dryck

2030 väljer medvetna konsumenter världen över svensk mat och dryck tack vare våra unika mervärden.

Mat och dryck för ett hälsosammare liv

Tack vare ett attraktivt utbud av hälsosamma och smakrika produkter har svenska konsumenter bättre matvanor år 2030.

En resurseffektiv livsmedelssektor

2030 har den svenska livsmedelssektorns lönsamhet och resiliens stärkts tack vare ökad resurseffektivitet och hållbara produktionsmetoder.

Hållbarhet i världsklass

Sveriges livsmedelsproduktion har netto noll klimatavtryck 2045.

Våra missioner – vad vi vill åstadkomma

Med ett modernt innovationssystem som möjliggörare, kan vi realisera följande missioner, mål och riktning till år 2030:

  • Världens mest efterfrågade mat och dryck
    • 2030 väljer medvetna konsumenter världen över svensk mat och dryck tack vare våra unika mervärden. Exportandelen har ökat till 50 % av den förädlade produktionen och kedjan har bidragit till att skapa 50 000 nya jobb.
  • Mat och dryck för ett hälsosammare liv
    • Tack vare ett brett utbud av hälsosamma och smakrika produkter underlättar vi för goda matvanor som bidrar till god folkhälsa i Sverige.
  • En resilient, konkurrenskraftig och ökad livsmedelsproduktion som tryggar livsmedelsförsörjningen
    • 2030 producerar vi livsmedel i en resilient, resurseffektiv och konkurrenskraftig värdekedja. 50 nya svenska livsmedelsinnovationer har lanserats som tillsammans omsätter 1 miljard euro. Den svenska livsmedelssektorns försörjningsförmåga har ökat.
  • Hållbarhet i världsklass.
    • Svensk livsmedelskedja leder utvecklingen mot ett hållbart livsmedelssystem inom planetens gränser genom systematisk utveckling inom prioriterade områden, implementering, mätning och utvärdering.

Ett innovationssystem för stärkt konkurrenskraft

Ett sammanhållet innovationssystem för stärkt konkurrenskraft är själva navet som möjliggör att vi kan realisera ambitioner i en uppdaterad livsmedelsstrategi, Arenans vision och de övriga fyra missioner vi formulerat. Genom utveckling av ett modernt innovationssystem är vårt mål att svensk livsmedelskedja når topp 3 på europeisk innovationsranking år 2030.

Konkurrenskraftig
matinnovation

Världens mest efterfrågade
mat och dryck

Mat och dryck för
ett hälsosammare liv

En resurseffektiv
livsmedelssektor

Hållbarhet i världsklass