Det lackar mot jul, den högtid som kanske mest av alla kretsar kring mat. Och mat har ju en förmåga att skapa känslor och njutning, bygga stämning, inspirera till samtal och ta oss på mentala resor. Vi på Sweden Food Arena står mitt i samtalet genom att samla den näring som gör allt detta möjligt. Men vi är inte nöjda med läget som det ser ut just nu!
Det gångna året har stärkt oss i övertygelsen om att livsmedelskedjan i Sverige är en oslipad diamant, och att det är dags att börja slipa den. Flera av de övergripande megatrender som driver utvecklingen just nu, inte minst klimatförändringar, hälsa, ökat fokus på nationell säkerhet och allt mindre förutsägbara leverantörskedjor, pekar mot det. Möjligheterna är enorma!
Vi har lika mycket odlad mark som Danmark och en längre kust än Norge, men ändå producerar och exporterar de mångdubbelt mer än oss. Importen utgör en allt större andel av de livsmedel som konsumeras i Sverige. För kategorier som nötkött, ost och de flesta frukter och grönsaker är andelen svenskproducerat omkring eller under 50 procent. Det finns ingen anledning att sitta på händerna här. Vi har midnattssolen, tillgång till ung jord från istiden, vatten, sött och salt, industriellt kunnande – och en unik mattradition. Vi har nyfikna konsumenter som dagligen lägger en miljard kronor på mat och dryck, och en dagligvaruhandel med potential att sprida nya vanor och beteenden. En perfekt testmarknad!
Livsmedelskedjan är idag en kärnsektor i svensk ekonomi. Den omfattar 23 olika delbranscher som idag sysselsätter 10 % av alla anställda i näringslivet, 12 % av företagen och genererar 200 miljarder i förädlingsvärde (Tillväxtverket, 2023). Näringen finns representerad i varje kommun i Sverige. Låt oss börja där! Vi är övertygade om att livsmedelskedjan kan och bör bli 20-talets nya innovativa tillväxtmotor i svensk ekonomi. Detta samtidigt som det är en näring som kan visa vägen, både för en hållbar grön omställning och ökad livsmedelssäkerhet genom ökat inhemskt kunnande och ett ökat oberoende av importerade insatsvaror. Innovation inom de gröna näringarna har dessutom en global marknad, så möjligheterna till export är stora.
Sedan starten 2019 har Sweden Food Arena samlats under en gemensam vision och tydliga målsättningar till 2030. Vår innovations- och forskningsagenda har visionen hållbar matinnovation för tillväxt i Sverige och framgång i världen och vi har formulerat tydliga mål kring innovation, fler jobb och ökad export samt en tydlig inriktning att bidra till goda matvanor, en ökad försörjningsförmåga och att livsmedelskedjan leder utvecklingen mot ett hållbart livsmedelssystem inom planetens gränser. Men vi kan inte nå målen själva, det krävs både kraftsamling, satsningar och stöd för att realisera livsmedelskedjans agenda.
Vår näring jobbar lika mycket med innovation som andra branscher men utmaningen är att innovationshöjden fortfarande är alldeles för låg. Företagen lanserar alldeles för få innovationer som är nya för Sverige och världen. Medan svensk innovationsförmåga rankas i topp inom sektorer som stål, skog och fordonsindustri, ligger livsmedel långt efter. De länder som hamnar högt, som Danmark, Irland och Nederländerna, har nationellt kraftsamlat kring näringen, stimulerar FoI, expansion och tillväxt, är tydligt exportinriktade och har därmed också en hög nettoexport. Brister i det svenska forsknings- och innovationssystemet för livsmedel gör att vi är mindre konkurrenskraftiga i jämförelse med andra länder än vad vi skulle kunna vara. Därför krävs en samlad satsning. Vårt förslag är att staten och näringen tillsammans satsar ytterligare en matmiljard!
Genom att öka investeringarna i innovation och forskning i livsmedelskedjan kan vi öka takten och visa vägen mot hållbar grön omställning av vår samhällsekonomi. Att utveckla och implementera hållbara lösningar och produkter skapar jobb, energi, ökad välfärd, ökad försörjningsförmåga – och god mat och dryck med allt vad det ger.
Men för att lyckas med utveckling av nya produktionsprocesser och ny innovativ god mat och dryck, behövs ett stödjande innovationssystem. Ett system som stärker kunskapsflödet mellan akademi och näringsliv, kopplar entreprenörer med experter, kunder och partners och kapital. Mycket av ansvaret för att bygga ett nationellt innovationssystem ligger på det offentliga, och det krävs satsningar på alla nivåer. Många möjligheter till innovation missas idag på grund av för många stuprör. Men det finns också mycket som kan göras av näringen själv. Vi ser att det är alldeles för många företag som lägger nästan all sin energi internt. Det är att suboptimera!
Vi har sett i vår innovationsundersökning att det som kännetecknar företag med innovativ höjd är att:
1. Företaget har en plan
2. De tar in externa aktörer i innovationsprocessen
3. Samarbetar med forskningsmiljöer – mer nydanande produkter och processer
4. Företaget har ett starkt fokus på marknad och tillväxt
5. En kultur i företaget som främjar kreativitet, mångfald, modernisering, hållbarhet och utveckling av sitt varumärke
Det handlar om att gå utanför den egna organisationen, söka breda samarbeten och inte minst – tänka stort! Här kan vi på Sweden Food Arena hjälpa till. Just nu lägger vi mycket tid och energi på att stödja företag som tillsammans med andra vill lösa frågor, utveckla nya lösningar och att matcha detta med offentlig finansiering. Det här vill vi göra mer av, och gärna tillsammans med er medlemmar inom AGFO.
Kan det bli ett nyårslöfte? Tänk större tillsammans med oss! Hör av dig. Tillsammans stärker vi förutsättningarna för näringen att växa och komma vidare. God Jul och ett gott nytt livsmedelsår!
Marie och Kerstin
TIDIGA JULKLAPPAR!
Årets kraftsamling inom livsmedelskedjan
- 15 företag har tillsammans med WWF utvecklat en färdplan med målsättningar inom klimat, biologisk mångfald, resurseffektivitet, djurvälfärd och mänskliga rättigheter. Ett viktigt steg framåt för att lyfta lägstanivån och höja ribban framåt! Färdplan 2030 – Hållbar Livsmedelskedja (hallbarlivsmedelskedja.se)
Årets stora insikt
- LRF visar att den gröna omställningen kommer att kosta lantbrukarna cirka 20 miljarder per år. Det är summan av de miljö- och klimatåtgärder som behövs för att nå de svenska miljökvalitetsmålen och EU-direktiv. Men för det beloppet får vi även 5 700 jobb, 800 miljoner mer i skatteintäkter, 70 000 fler sånglärkor och 83 000 hektar naturbetesmark! https://www.lrf.se/las-mer/tillsammans-klarar-vi-sveriges-viktigaste-grona-omstallning/
Årets sammanställningar
- Sweden Food Arenas kartläggningar av innovations- och forskningsbehov i värdekedjorna animalier, sjömat och växtbaserat visar på vikten av samarbete och sammanhängande satsningar längs hela värdekedjan – från excellent råvara via effektiv förädling till att möta konsumenternas krav på god smak, prisvärdhet och tillgänglighet.
Årets initiativ
- Myndigheternas samarbete inom OneStop Myndighetsshop för att guida och underlätta för entreprenörer med nya innovationer är så bra! Nu vet vi att piloten fungerar, det är inte lätt, men viktigt för att underlätta för ökad innovation och produktion i Sverige.
Årets tänk större
- Industriell symbios, där den enes restström blir till den andres insatsvara, sker nu i stor skala i både Norrköping, Sotenäs och Frövi. Inspirerande föregångare som lockar oss andra att tänka nytt, tänka stort och tänka tillsammans för att lösa större frågor för att säkerställa framtidens livsmedelsproduktion.
För mer inspiration, gå in på www.agfo.se och prenumerera på deras nyhetsbrev!