10 januari, 2024

I hummusfabriken är möjligheterna gränslösa

Mod, envishet och mångkultur. Det är framgångsreceptet som gjort Sevan till ett av Sveriges mest snabbväxande och innovativa livsmedelsföretag. Här funderar man inte på ”om” utan bara på ”hur”.

Den här historien börjar 2014 i ett slitet industriområde i Märsta norr om Stockholm, då Sevan gick från att vara ett rent importföretag till att börja koka kikärtor och göra egen hummus. I dag är företaget marknadsledande inom mat från Mellanöstern och drivs av andra generationen Maroutian, som byggt upp en egen produktionsanläggning i Rosersberg: Sevan Hummus Factory. Sevankoncernen omsätter närmare en halv miljard kronor och sysselsätter fler än 50 personer med ursprung från över 20 olika länder – och har flera år i rad rankats som ett av Sveriges mest framgångsrika företag av Dagens Industri.
– Att växa med kvalitet och lönsamhet är en utmaning för alla bolag. Vi har höga tillväxtkrav från våra ägare, där vi ska vara bättre än branschen. Det är utmanande men roligt eftersom det innebär att vi hela tiden måste tänka nytt och vara på tå, säger Elin Ingves Pyk, extern vd för Sevan.
Enligt henne är mångfalden en av de viktigaste framgångsfaktorerna, inte minst vad gäller innovation.
– Mina anställda är superentreprenöriella. Många av dem har kommit hit som flyktingar, de har åkt gummibåt och tagit sig till fots genom hela Europa. Jobbet har varit deras nyckel till permanent uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap, vilket skapar ett enormt engagemang. När andra tänker att ”så där kan man väl inte göra?” så tycker de att det är väl bara att prova.
Det som kan stå i vägen för innovation är den pressade lönsamheten i branschen. Innovation kostar pengar och för att vara innovativ måste man våga avsätta resurser för något som man ska tjäna pengar på först i framtiden.
– Som ledare är det extremt viktigt att pusha sin organisation och att verkligen sätta innovation på agendan. Annars har alla fullt med sitt vanliga jobb, säger Elin Ingves Pyk, som ser ett tydligt värde i att fånga upp tankar och idéer direkt från golvet via driftchefer och teamledare.
– Sedan måste man tillsätta en effektiv projektledning, att coacha och se till att något händer. Innovation är ju inte alltid en ny produkt, det kan lika
gärna vara en ny typ av process som effektiviserar och förbättrar.
Hållbarhet och hälsa är två viktiga drivkrafter för Sevan. Fabriken är helt vegansk och det är självklart att ta vara på alla sidoströmmar. Allt går tillbaka in i produkterna och blir mat, förutom gammal frityrolja som går till energiåtervinning.
Mellanösternköket är till stor del uppbyggt på grönsaker, baljväxter, nötter och frön och jackar därför väldigt väl in i trenderna kring den gröna
omställningen och att äta mer växtbaserat.
– Det innebär en enorm potential. Man kan säga att vi jobbar på att röra oss från det exotiska meze-bordet till att få konsumenterna att byta ut snabbmakaronerna mot bulgur någon dag i veckan. Eller äta falafel i stället för korv med bröd.

Text: Agneta Renmark

3 tips för att bli mer innovativ

1. Tänk större. Och var modig. Fasta inte i tankemönster att något är
svårt utan tänk ”hur löser vi det här?”.
2. Prioritera innovation. Som ledare behöver du pusha din
organisation och ha en tydlig struktur – både för att fånga upp idéer
från golvet – och se till att det blir verkstad.
3. Satsa på mångfald. Ju fler nationaliteter, språk, åldrar och
erfarenheter på arbetsplatsen, desto större innovativ förmåga vad
gäller såväl produkter som processer.

Bilder i samarbete med Livsmedelsföretagen