Som land rankas Sverige på andra plats av alla världens länder när det kommer till innovationsförmåga. Men i sektorsspecifika rankingar hamnar svensk livsmedelsproduktion betydligt lägre. En förklaring är att vi har ett innovationssystem i Sverige som grundas på kunskap om hur man främjar innovation i större företag och företrädesvis de företag som finns i större städer. Detta gör att den befintliga innovationspolitiken, på såväl nationell som regional nivå, riskerar att missa många av de behov och utmaningar som specifikt rör företagen i livsmedelskedjan, där företagen finns utspridda över hela landet och huvudsakligen består av småföretag.
Mot denna bakgrund har Sweden Food Arena, med finansiering från Tillväxtverket, låtit genomföra projektet ”Innovation i livsmedelskedjan” som har kartlagt och analyserat innovation och innovationsaktiviteter i livsmedelskedjan. Syftet med projektet har varit att undersöka förutsättningar och villkor för innovation i livsmedelskedjans olika led med fokus på de små företagen. Läs mer om projektet här.
Under webbinariet presenteras de viktigaste slutsatserna från projektet och hur arbetet för att stärka innovationskraften i svensk livsmedelskedja nu går vidare.
Medverkande på seminariet är Sara Johansson, Jönköpings Internationella Handelshögskola, Anna Eldestrand, Tillväxtverket samt Marie Gidlund, Sweden Food Arena.
Datum, tid och plats: Torsdag 11 november kl 08.00 – 08.55, Teams
Anmäld dig genom formuläret nedan.