Hur kan omställningen till ett hållbart matsystem snabbas på?
ICA:s framtidsrapport ”Växa Tillsammans – konsumenten och den växtbaserade maten 2025” identifierar tre vägar framåt: möjligheten för små producenter att skala upp, lokala ekosystem och samverkan och öppen innovation.
Det område som ICA Växa identifierat som avgörande för att nå ett hållbart matsystem är samverkan och att dela innovation. När olika aktörer samarbetar och delar med sig av erfarenheter, insikter och kunskap skapas en förändringskraft som skyndar på utvecklingen. För att stärka samverkan har ICA inlett samarbeten med bland annat Sweden Food Arena, RISE och LRF.
Idag finns det åtskilliga innovationer, satsningar och entreprenörer som bidrar till ett skapa ett långsiktigt hållbart svenskt matsystem. Undersökningar visar att svenska konsumenter är öppna för nya trender och produkter, men utvecklingen skulle kunna gå ännu snabbare. En av de främsta utmaningarna för småproducenter och innovatörer inom livsmedelsområdet är skalbarheten. För att främja tillväxten och hjälpa aktörer att skala upp krävs investeringsvilja och tillgängligt kapital, samt två centrala delar; konsumentinsikter och samverkan mellan många olika aktörer.
– Ska vi kunna skapa ett hållbart matsystem måste vi öka förädlingsmöjligheterna och hjälpa mindre aktörer att utvecklas. Från ICA:s håll kan vi hjälpa till med kunskap, konsumentinsikter och rådgivning och i vissa fall garantera långsiktiga volymåtaganden för att sänka riskerna för producenten, säger Sara Rosendahl, kategorichef vegetariskt.
I Sverige finns tusentals lokala producenter som spelar en avgörande roll för ett hållbart matsystem. Samtidigt finns ett stort intresse bland konsumenterna och nästan hälften av dem tror att de kommer att handla mer svenskproducerat år 2025. I takt med att små aktörer växer skapas nya arbetstillfällen och en större mångfald inom jordbruket och i butikshyllorna.
– En mer livskraftig växtbaserad och svensk livsmedelsproduktion gynnar hela samhället. Det skapar arbetstillfällen, minimerar transporter och stärker den cirkulära ekonomin. Men det innebär också att utbudet i butikerna kan bli ännu mer lokalt och spännande, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på ICA Sverige.