Fjällfil och Fjällyoghurt har funnits länge i kyldiskarna. Filen kännes igen på dess spritsiga karaktär och den krämiga yoghurten kännetecknas av hjortronsmaken. Nu lanserar Norrmejerier en helt ny produkt, där de båda egenskaperna möts i en perfekt harmoni.
– Mina smaklökar tycker att det är en helt perfekt yoghurt, med en spritsig karaktär likt Fjällfil och med en exklusiv krämig smak, säger Johannes Eriksson, innovationsansvarig Norrmejerier.
Gediget produktutvecklingsarbete från början till start
Att lansera en ny produkt tar sin tid. Under två års tid så har det laborerats och testats för att få till den syrliga filkulturen i yoghurten. Lägg därtill att Fjällfil och Fjällyoghurt enbart smaksätts med naturliga bär utan extra aromer så tillkommer även den aspekten.
– Om vi ska kunna lansera nya yoghurten i februari 2022 så måste vi se till att det finns bär att fylla med. Och då måste vi säkra upp det redan sommaren innan lanseringen, i juni 2021, berättar Johannes Eriksson.
Att dessutom smaksätta med åkerbär, ett bär som har varit med i Nobelsammanhang gör att yoghurten hamnar i ett premiumsegment.
– Att hitta rätta smaker blir ju en utmaning i sig, hjortron är vårt signaturbär. Men åkerbär och hallon gifte sig perfekt och faller inom ramen av fjällsmak.
Två produktutvecklare har arbetat med att hitta den spritsiga kulturen, hållbarhetstester och smaksättning under två år. Den tidsaspekten gäller främst nya produkter, gäller det en ny smak eller att göra en yoghurt krämigare då är det kortare tidsaspekter som gäller.
– Vi har ju velat sätta den här standarden eftersom vi är först med den här yoghurtkulturen. Det handlar ju om att vi är extremt noga med det vi lanserar på marknaden. Vi måste veta att den ska vara riktigt, riktigt bra på marknaden, säger Johannes Eriksson.
Marknadsundersökningar har visat att allt fler konsumenter lämnar filen för att övergå till yoghurt.
– Vi hoppas kunna fånga upp tidigare konsumenter av Fjällfil med vår nya spritsiga Fjällyoghurt. Men även att vi lockar andra yoghurtätare till att smaka på en del av vår unika fjällsmak.
Tid, kunskap och tålamod är de ingredienser som behövs för att få till en lyckad innovation.
– Och en bra förpackning ihop med relevant marknadsföring som lyfter de unika mervärden, utan det faller det platt, tipsar Johannes Eriksson.
Fjällyoghurten lanseras vecka 7 och finns i smakerna hallon/åkerbär, hjortron eller naturell.