Sweden Food Arena presenterar idag en uppdaterad version av livsmedelssektorns Innovations- och forskningsagenda. Med ökade satsningar på innovation och forskning, både från det offentliga och näringslivet, kan näringen utvecklas till en innovativ tillväxtmotor i svensk ekonomi.
För att bidra till Agenda 2030, de nationella miljömålen och regeringens livsmedelsstrategi har näringen formulerat inom vilka områden man ser behov av ny kunskap och innovation. Visionen är ”Hållbar matinnovation för tillväxt i Sverige och framgång i världen”. En förutsättning att utvecklas till en innovativ livsmedelssektor är ett innovationssystem för stärkt konkurrenskraft som stödjer utvecklingen av de fyra missionerna som näringen formulerat och de fyra värdekedjorna animalier, sjömat, växtbaserat och framtidens mat.
- Vår ambition är att förse Sverige och världen med god och näringsriktig mat och dryck producerad på ett konkurrenskraftigt sätt inom planetens gränser. Innovation och hållbarhet är våra kännetecken, säger Kerstin Eriksson, Innovationsledare på Sweden Food Arena.
Den svenska livsmedelssektorn är innovativ och har länge jobbat med att ligga i framkant för att utveckla hållbara lösningar. Hållbarhet och innovation är styrkor att bygga vidare på och visar också att den svenska livsmedelssektorn redan börjat sin omställning för att klara att möta en växande global efterfrågan och minska påverkan på klimat och miljö.
- En ökad FoI-satsning på livsmedelskedjan möjliggör att lösa flera samhällsutmaningar samtidigt som hela värdekedjor utvecklas. Livsmedelskedjan kan utvecklas till Sveriges innovativa tillväxtmotor och vår förhoppning är att vår uppdaterade Innovations- och forskningsagenda ska visa vägen framåt, säger Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena.