Företagen i den svenska livsmedelskedjan stärker sin mobilisering för ökade satsningar på innovation och forskning. Nu kliver Arla, HK Scan, Orkla, Coop samt Sevan in i styrelsen för Sweden Food Arena, ett tecken på stort engagemang och hög ambitionsnivå i den svenska livsmedelskedjan. Tillsammans driver näringen utvecklingen av en innovationsdriven livsmedelssektor i världsklass.
Den svenska livsmedelskedjan är en innovativ kärnsektor med en stor tillväxtpotential. Svensk livsmedelsproduktion har en hållbarhetsprestanda i världsklass och ett stort fokus på fortsatt hållbar utveckling av livsmedelssystemet. Samverkan sker idag i flera olika konstellationer och näringen har ett utmärkt utgångsläge att ta en global ledarposition och skapa tillväxt i form av växande företag, fler jobb och ökad export.
Sweden Food Arena skapades 2019 för att driva frågan om en signifikant ökad satsning på det svenska innovationssystemet riktat mot livsmedelssektorn. I regeringens uppdaterade livsmedelsstrategi efterfrågar näringen en nationell kraftsamling, en storskalig och långsiktig satsning på innovation och forskning i paritet med offentliga satsningar inom andra svenska kärnsektorer samt en vidareutveckling av det svenska innovationssystemet. En samlad satsning som kan driva och realisera sektorns stora tillväxtpotential – i linje med den svenska livsmedelsstrategin!- Den svenska livsmedelsstrategin är övergripande en bra vision och inriktning men nu behövs en ambitionshöjning, konkreta målsättningar och att i högre grad gå från ord till handling, säger Per Arfvidsson, ordförande i Sweden Food Arena och vice VD i Lantmännen
Idag är branschorganisationerna LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel samt företagen Lantmännen, Lyckeby Culinar, Axfood och ICA representerade i styrelsen. På årets föreningsstämma i Sweden Food Arena kompletterades styrelsen med styrelseledamöter från Arla Sverige, HK Scan Sverige, Orkla, Coop samt Sevan. Antalet ledamöter utökas från nio till tolv, därmed förstärks förankringen och engagemanget från sektorn.
– Vi har nu en ännu starkare och bredare representation och förankring i hela värdekedjan. Det är ett tydligt signalvärde att de stora företagen driver frågan om en fortsatt innovationsdriven utveckling av en svensk livsmedelssektor i världsklass, säger Per Arfvidsson. Vi välkomnar speciellt Sevan till styrelsen. De tillför ett viktigt perspektiv hur vi kan utveckla ett modernt innovationssystem som också stödjer och stärker växande småföretag.
– Behovsdriven forskning och innovation är motorn för att accelerera utvecklingen av en växande och konkurrenskraftig livsmedelskedja. Sweden Food Arena har samlat näringen kring en gemensam innovations- och forskningsagenda. Arenan har även presenterat flera kunskapsrapporter om innovation inom livsmedelskedjan. Nu är det dags att växla upp. Företagen är beredd att öka satsningarna och vill nu se att den nya Livsmedelsstrategin svarar mot näringens ambitionsnivå, säger Marie Gidlund, Verksamhetsledare, Sweden Food Arena.
Ny styrelse i Sweden Food Arena från och med 11 maj 2023:
- Per Arfvidsson, vVD, Lantmännen. Ordförande i Sweden Food Arena.
- Lars Appelqvist, VD, HK Scan Sverige
- Karin Brynell, VD, Svensk Dagligvaruhandel
- Håkan Björklund, ansvarig Public Affairs, Axfood
- Håkan Christensson, VD, Lyckeby Culinar
- Björn Hellman, VD Livsmedelsföretagen
- Henrik Julin, VD, Orkla Food Sverige
- Cecilia Kocken, VD, Arla Sverige
- Elin Ingves Pyk, VD, Sevan Hummus Factory
- Patrik Schinzel, Framtidsstrateg, Coop Sverige
- Ann-Katrin Tottie, Varumärkesdirektör & Framtidsanalytiker, ICA
- Pernilla Winnhed, Chef Näringspolitik & Företagande, LRF
För ytterligare information kontakta:
Per Arfvidsson, ordförande, Sweden Food Arena
Telefon: 010 – 556 11 75 E-post: per.arfvidsson@lantmannen.com
Marie Gidlund, Verksamhetsansvarig, Sweden Food Arena
Telefon: 070 – 611 21 10 E-post: marie.gidlund@swedenfoodarena.se
Läs mer:
Sweden Food Arenas inspel till kommande livsmedelsstrategi 2.0.
Inspel till Kommande livsmedelsstrategi 2.0, strategiska området ”Kunskap och innovation” – Sweden Food Arena