12 april, 2023

Inspel till Kommande livsmedelsstrategi 2.0, strategiska området ”Kunskap och innovation”

Livsmedelskedjan sysselsätter i dag ca 400 000 personer och bidrar med ett växande förädlingsvärde på cirka 200 miljarder kronor. För att bidra till att realisera regeringens livsmedelsstrategi, har Sweden Food Arena satt upp höga målsättningar till år 2030:

  • Topp tre i innovationsrankingar för livsmedelssektorn i Europa (Bloombergs innovationsindex)
  • Minst 50 000 nya jobb i Sverige
  • 50 nya svenska livsmedelsinnovationer som tillsammans omsätter 1 miljard Euro
  • Exportandelen ska öka till 50 procent (idag ca 30 procent)

Nuläge
Dagens offentliga satsningar på innovation och forskning är idag relativt små i förhållande till näringens storlek. Satsningarna är fragmenterade, både i värdekedjan, mellan branscher och regioner. Flera rapporter från bland annat Sweden Food Arena, OECD och utvärderingar av livsmedelsstrategin från Jordbruksverket pekar på att ökade satsningar inom innovation och forskning behövs för att utveckla och stärka näringen. Det saknas även flera viktiga pusselbitar för att livsmedelskedjans innovationssystem ska vara funktionellt och stötta en omställning genom samhandling.

Varför investera i innovation och forskning?
Satsningar på innovation och forskning är centralt för att nå målen i den uppdaterade Livsmedelsstrategin. Utgångspunkterna är företagens behov, marknadsefterfrågan och potential att bidra till förverkligandet av livsmedelsstrategin.

Med ett politiskt stöd för våra 4 förslag kan vi skapa:

  • Fler växande små och stora företag
  • Fler jobb och tillväxt i hela landet
  • Ökad export
  • Snabbare innovationstempo
  • Stärkt konkurrenskraft och ökad lönsamhet
  • Lägre miljö- och klimatpåverkan
  • Ökad försörjningsförmåga och beredskap i en robust livsmedelskedja
  • Bättre folkhälsa
  • Utveckling mot ett hållbart samhälle tillsammans med andra sektorer

 Och sist men inte minst – god mat och dryck!


Sammanfattning

Förslag till Livsmedelsstrategi 2.0 – Strategiska området ”Kunskap och innovation”

1. Fortsätt satsa på innovation och forskning i livsmedelskedjan
Säkerställ en innovationsdriven tillväxt genom ökade, långsiktiga och sammanhängande satsningar på innovation och forskning som stärker utvecklingen i hela livsmedelskedjan.

    • Finansiera satsningar som ger balans mellan innovation och forskning där befintlig forskning möts upp med nya satsningar på innovation.
    • Finansiera satsningar som ger balans mellan de olika leden i värdekedjan; där dagens satsningar inom primärproduktionen stärks och möts upp med nya satsningar inom förädlingsled och handel

2. Skapa ett modernt innovationssystem
För att stimulera mer innovation inom livsmedelskedjan och att fler innovationer med höjd når marknaden, behövs ett modernt innovationssystem som svarar mot näringens behov och når ut till alla företag oavsett storlek eller geografi.

A. Satsa på nationell myndighetssamverkan i samarbete med Sweden Food Arena och branschorganisationerna kring forskning och innovation
Säkerställ samverkan mellan myndigheter och med näringsliv för ökad koordinerad finansiering av innovation och forskning som inkluderar företagens behov och som stärker utveckling av hela värdekedjor.

B. Öka nyttiggörandet av forskningsresultat i livsmedelskedjans företag
Utveckla en nationell ”Kunskapspyramid”, som samlar aktörer i kunskapssystemet och som skapar kunskapsspridning, nätverkande, match-making samt bildande av projektkonstellationer på ett företagsanpassat sätt.

Stärk LiFT forskarskola genom statliga finansiering tillsammans med befintliga finansiärer från akademi och näringsliv.

C. Satsa på regionalt innovationsstöd och samordning mellan nationella och regionala aktörer med marknadens och företagens behov i fokus
Utveckla ett koordinerat och marknadsorienterat innovationsfrämjande, regionalt och nationellt, som utgår från företagens behov i syfte att öka samordning och uppväxling till nationell och internationell nivå.

D. Öka tempot att innovera, testa och skala upp
Utveckla och tillgängliggör en infrastruktur för prototyp, test och demo samt uppskalning som ökar möjligheterna för företag att växa och innovationer att nå marknaden. 

3. Öka internationella samarbeten
Stärk livsmedelskedjans möjligheter att påverka kommande forsknings- och innovationssatsningar inom EU så att de i högre grad svarar mot näringens behov samt öka möjligheter att med hjälp av dessa satsningar bilda samarbeten och konsortier kopplade till innovation och forskning. 

4. UTVECKLA SWEDEN FOOD ARENA’
Ge uppdrag och finansiering till Sweden Food Arena att ansvara för ”kunskapspyramiden”, aktivt påverka EU:s kommande forsknings- och innovationssatsningar samt fortsatt göra behovs-kartläggningar rörande innovations- och forskningsbehov i livsmedelskedjan som underlag till politik och myndigheter.

För mer detaljerad information, se våra förslag: LÄNK