KRAV har en kännedom på hela 99% men alla kanske inte helt vet exakt vad ni står för och vilka frågor ni driver. Berätta!
– KRAV är Sveriges mest kända ekologiska hållbarhetsmärkning för mat. Märkningen har funnits sedan 1985 och blivit en självklar symbol för hållbarhet, biologisk mångfald och djuromsorg. KRAV är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar, engagerade representanter från livsmedelsbranschen. Reglerna för märkningen utvecklas av KRAV och baseras på de ekologiska principerna men med tilläggsregler inom några områden så som djuromsorg, klimat och arbetsvillkor.
KRAV:s vision – All produktion av livsmedel är ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar och tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.
Vilka kan bli medlem hos er?
– Organisationer eller företag med betydande ställning i sin bransch och som stödjer KRAVs målsättning.
Hur arbetar ni med samarbeten och partners för att stärka och sprida KRAV-märkningen?
– Vi söker samarbeten där KRAVs mervärden förstärks och kan skapa synergier, men alltid med stark integritet och våra kunders bästa för ögonen. Samarbeten ska svara mot KRAVs mål om att vägleda och förenkla för konsumenter och aktörer i branschen att göra hållbara val.
I grova drag, vad kommer ni främst arbeta med för frågor 2023?
– Fokus under 2023 kommer vara att synas mer och ta plats i debatten. Vi kommer arbeta med informerande vägledande kommunikation gentemot konsumenter men också branschkommunikation om de mervärden som finns med KRAV-certifierad produktion och hur det kan skapa affärsnytta.
Vilka ser ni som de största utmaningarna i matsystemet närmsta tiden?
– Just nu är prisnivåerna den största utmaningen att många vill, men upplever att man inte har råd att göra hållbara val. En annan utmaning är att många konsumenter upplever förvirring, dels i den djungel av olika märkningar som inte är tredjepartscertifierade, dels kring vad de olika begreppen egentligen står för.
Vilka möjligheter ser ni?
– Vi ser i undersökningar att fler konsumenter än någonsin vill göra hållbara val och i framtiden vill köpa mer ekologisk mat. Det behöver vi ta avstamp i.
Inom vilka områden ser ni att det behövs mer innovation och forskning för att kunna bidra till en hållbar omställning och framtid?
– KRAV har tagit fram ett antal visionära målbilder inom områdena biologisk mångfald, djurvälfärd, klimat och arbetsvillkor. Inom dessa ser vi ett behov av mer forskning och innovation. En annan mer specifik fråga är till exempel att vi ser ett stort behov av innovationer för att öka den inhemska produktionen av ekologiska proteingrödor.
Har KRAV någon särskild innovation som ni vill lyfta fram som ett gott exempel på nyhet som gjort skillnad inom ekologisk odling/utveckling?
– KRAV som organisation har ingen egen forsknings eller innovationsavdelning. Däremot finns bland de KRAV-certifierade producenterna många företag som ligger i framkant när det gäller innovationer.
Vilka innovationsbehov ser KRAV inom animalier som nöt, svin och fjäderfä?
– Från våra visionära målbilder inom djurvälfärd vill vi lyfta fram behovet av att få fram mer hållbara och anpassade raser till den ekologiska och KRAV-certifierade djurhållningen. Ett annat exempel är behovet av forskning kring bättre bedövningsmetoder vid slakt.
Kontakta gärna Åsa om du är i behov av en insats för att ställa om till ekologiskt eller växla upp din verksamhet.