En ökad innovationstakt och forskningsprojekt som når hela vägen, det önskar sig Kerstin Eriksson, innovationsledare på Sweden Food Arena. Genom samarbete mellan konkurrenter kan det bli möjligt.
–Ett sätt som vi ser fungerar och som känns väldigt inspirerande är när två aktörer – till och med kanske konkurrenter! – går samman i ett forskningsprojekt. På så sätt kan man komplettera sin kunskap, dela på forskningskostnaderna men sedan ta med sig resultat hem till det egna bolaget för att utveckla produkter som slutligen kan mötas på dagligvaruhandelns hyllor, säger Kerstin Eriksson och lyfter fram ett Vinnova-finansierat projekt som startade i november 2021. Syftet var att skapa innovation kring proteinskiftet med fokus på växtbaserade köttanaloger. Deltog gjorde både Lantmännen och Orkla Foods Sverige, och Mats Stadig på Rise projektledde.
Richard Clerselius, produktutvecklingschef på Orkla berättar:
–Vi blev uppvaktade av Lantmännen som föreslog att vi skulle gå samman och göra ansökan till projektet om nästa generations köttanaloger. Det tyckte vi lät som en jättebra idé!
Förutsättningarna för projektet var att råvaran skulle vara svensk samt att fermentering och enzymbehandling och extrudering skulle användas. Syftet: Att skapa en god köttlik analog med förbättrade näringsvärden, framför allt kopplat till järnet.
Från Lantmännen var det Karin Arkbåge, projektledare livsmedelsforskning, som deltog.
–En viktig aspekt vi jobbade mycket med var just att förstå i detalj hur vi genom extrudering kan skapa bättre likhet med köttfibrer i de analoga produkterna, berättar hon.
–Det som blev mest lovande skalade vi också upp, för att se hur det gick till och kunde utvecklas.
Både Karin Arkbåge och Richard Clerselius var nöjda med projektets resultat som kunde summeras två år senare, i november förra året. Men båda bekräftar också att mycket arbete fortfarande återstår och behöver göras i respektive företags produktutvecklingslabb för att kunna få ut välsmakande produkter brett i hyllorna.
–Men det finns verkligen en framtid i de växtbaserade produkterna – det är ingen slump att vi valde att ansöka kring just denna utveckling. Det blir bra utväxling inom den här kategorin eftersom intresset är så stort. Ämnet är ännu väldigt ungt ur ett forsknings- och utvecklingsperspektiv men det är också ett viktigt område ur ett klimat- och hälsoperspektiv, säger Richard Clerselius.
Vad ska man tänka på då när man går in i något liknande?
–Det är en stor möjlighet till utveckling. Att sammanföra våra olika erfarenheter och specialistområden breddar den totala kunskapen i projektet. Men det är viktigt att känna förtroende för varandra för att det ska fungera, säger Karin Arkbåge.
Hon lyfter också Sweden Food Arena som en utmärkt plattform att mötas på, och slår ett slag för att lyfta de mindre aktörerna.
–Ja, vi större vill ju gärna ha mer interaktion med de mindre företagen. Och för många mindre är det ju en fantastisk möjlighet att kunna skala upp med hjälp av en stor aktör, avslutar Karin Arkbåge.