
Att utveckla en kreativ innovation till att bli en hållbar produkt som bidrar till god hälsa är svårt. Många misslyckas. Men när små och stora företag samarbetar, när det finns medel i systemet och resurser att bygga långsiktiga nätverk kan processen bli framgångsrik. Råggyberry är ett gott exempel på en produkt som utvecklats ur en innovation och som nu står inför uppskalning.
Hidden in Grains har under många år arbetat med att utveckla nästa generation hälsosamma fullkornsprodukter med bättre biotillgänglighet av mineraler från spannmål.

– Bakom tekniken ligger decennier av forskning och kunskap som vi nu optimerat för storskalig produktion i ett nära samarbeta med Warbro Kvarn. Med den här metoden ökar värdet av spannmål som källa till viktiga näringsämnen och vi kan vi skapa många olika produkter som även kan ingå som insatsvaror i en mängd olika sammansatta produkter, berättar David Fredlund, VD för Hidden in Grains. Den hydrotermiska behandlingen innebär förenklat att hela spannmålskärnor blötläggs vid viss temperatur, tid och PH så att naturliga enzymer bryter bindningar och frigör mineraler så att kroppen enklare kan tillgodogöra sig fröernas näring. I just det här fallet är det rågkärnor som använts i produktutvecklingen till ett mellanmål som heter Råggyberry och som tagits fram i ett samarbete med Axfoundation, Hidden in Grains, Urban Deli och Generation Pep. Produkten finns på Urban Deli i Stockholm men ska nu med hjälp av Dagab ges en chans till uppskalning.
Amanda Wallin är vikarierande chef för sortimentsutveckling på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab och en av dem som arbetat i processen.

Foto på Amanda: Elin Andersson
– När vi gjorde testförsäljning i ett tiotal Willys- och Hemköpbutiker gick det över förväntan, så nu har vi startat arbetet med att hitta tillverkning för att skala upp och lansera produkten brett i Axfoods kedjor framöver, berättar hon.
Vad såg ni i produkten?
– Det blir allt viktigare att säkerställa att vi får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler. Även i vår del av världen är det här ett viktigt område, särskild bland barn, kvinnor, äldre och sjuka. Råggyberry, eller egentligen ursprungligen spannmålet som Hidden in Grains producerar, möjliggör detta.
Hur tog ni det från ett innovativt försök till en produkt att lansera ”på riktigt”?
– Vi har goda förutsättningar att driva innovation inom koncernen. Axfoundation har spetskompetens inom framtidens mat, och inom Axfood har vi Urban Deli som ”market maker” som med egen produktion kan erbjuda lanseringar i mindre skala, för att sedan skala upp i våra större kedjor. Att kunna ge en innovation gradvis större marknad är en nyckel.
Vad har Hidden in Grains gjort bra?
– De har gjort ett innovationsarbete som bidrar till att öka hållbarheten i livsmedelskedjan, som vi sedan har kunnat ta vidare tillsammans i en ny produkt.
Är samarbete en win-win, oavsett om man är ett litet eller stort företag?
– Självklart kan man alltid lära av varandra. Många mindre företag som vi jobbar med sitter på spetskompetens och brinner för sin idé. Passionen smittar av sig!
Visste du att…
… Hidden in Grains råvara ingick i Nobelmenyn 2024? Närmare bestämt i den omtalade ”kulturgröten”, vilken serverades som huvudrätt.
Bakgrund
2021 kunde Sweden Food Arena genom undersökningar och analys slå fast att förädlingsledet behövde utvecklas för att kunna få ut den fulla potentialen av de svenska grödorna som spannmål och baljväxter.
– Vi levererade ett förslag till Vinnova att de skulle finansiera en utlysning inom process- och produktutveckling just för förädlingsledet i livsmedelskedjan, berättar Marie Gidlund som är verksamhetsledare på Sweden Food Arena.
I maj 2021 gjordes utlysningen och totalt 17 projekt fick dela på 25 miljoner, Hidden in Grains var ett av dem.