22 december, 2020

Stora möjligheter påverka livsmedelsproduktionen

Behovet att utveckla ett hållbart livsmedelssystem har funnits länge, och under coronapandemin har fokus på livsmedelsindustrin blivit än mer tydlig. Helt plötsligt är det en bransch som är på allas läppar.

Ett bevis på att det verkligen är nu det händer, är de fyra centrumbildningar som beviljades medel från forskningsrådet Formas i november. Under fyra år lägger man 192 miljoner kronor på fyra tvärvetenskapliga centrum där fokus är både hållbarhet och konkurrenskraft.

RISE har en roll i samtliga centrum, men har huvudansvaret för FINEST (Food innovation enabling sustainable transition), där man tittar på hur man kan lösa stora utmaningar tillsammans genom innovation i livsmedelssystemets värdekedjor.

– Forskningen vi kommer att göra inom det här området handlar om att titta på vilka förutsättningar det finns för gemensam innovation och hur det i så fall kan gå till. Ett av studieobjekten är den testarena för produktutveckling som ingår i centrumet, där flera aktörer i värdekedjan kan arbeta tillsammans, säger Charlotte Eklund-Jonsson, forsknings- och affärsledare på RISE/Jordbruk och Livsmedel.

FINEST samlar 17 intressenter inom akademi, industri och offentlig sektor.

– Med en kombinerad forskning inom innovation och produktutveckling ska FINEST studera omställningen i tre exempelvärdekedjor. En effektiv och hållbar svensk värdekedja av skogsbär som främjar hälsoprodukter, effektiva och hållbara försörjningskedjor för proteingrödor som ersätter kött- och mejeriprodukter, och det experimentella power-to-food-konceptet med potential att radikalt minska livsmedelsproduktionens miljöpåverkan, berättar Charlotte Eklund-Jonsson.

Centrumet kommer att vara en viktig aktör för att förstå omställningen i livsmedelssystemet och kombinerar kunskaper inom systemomställning, innovationsledning, råvaror och ingredienser, process- och produktdesign, livsmedelssäkerhet och konsumentförståelse.

– Livsmedelssystemet står inför enastående utmaningar, men också stora möjligheter. Utmaningarna, på många nivåer, kan inte hanteras med gamla lösningar utan kräver interaktion. Möjligheterna består i att bidra med livsmedelsproduktionslösningar för att möta FNs hållbarhetsmål och bidra till hållbar konsumtion, för vår egen hälsa och för en hållbar värld. Här kan Sveriges livsmedelssystem göra skillnad, men då måste vi agera kraftfullt och tillsammans, säger Peter Annas, forskningschef Lantmännen som deltar i tre av fyra centrumbildningar.

Forskningen i centrumbildningarna ska arbeta mot FN:s globala hållbarhetsmål inom Agenda 2030. Hållbarhetens tre dimensioner – ekologisk, ekonomisk och social – ska beaktas, såväl för den planerade forskningen som för det genomslag den kan få i samhället.

– Att bevilja medel till fyra forskningscentrum är en fantastisk satsning, och är absolut nödvändigt för att fortsätta utveckla morgondagens hållbara livsmedel. Det här visar att vi menar allvar med att öka den internationella konkurrenskraften för Sveriges tredje största industri, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen.

Behovet av omställning hänger ihop med livsmedelsförsörjning och svensk produktion samtidigt som nationella och internationella klimatmål ytterligare driver på behovet. Redan idag finns många goda forskningsresultat som pekar i rätt riktning, Med satsningen finns goda förutsättningar att nu också omsätta forskningen till praktisk nytta för näringsliv och samhälle, globalt, nationellt och inte minst lokalt.

– Nu handlar det om att verkligen få till en hållbar transformation av hela livsmedelskedjan. Här kan vi i centret med vår expertis, våra testbäddar och nätverk ha en nyckelroll för att få det att hända, säger Charlotte Eklund-Jonsson.

FINEST har redan dragit igång, och de parter som är med, förutom RISE, Livsmedelsföretagen och Lantmännen,  är Chalmers, Uppsala universitet, Region Västerbotten, Umeå kommun, LRF, Hushållningssällskapet, Mycorena, Solina-Sweden, IKEA Food Service, Lyckeby Culinar, Skira, Axfundation, Boofood, Foodhills AB och ICA Sverige AB.

Text: Lotta Görling
Foto: Gustaf Kumlin