14 oktober, 2024

Saltwell vill salta för bättre hälsa

Hur kan man arbeta innovativt med en produkt som vi alla bör äta mindre av? Fråga Christer Olausson, vd på Saltwell, som ska få livsmedelsindustrin och konsumenterna att salta smartare.

Det vi i dagligt tal kallar ”salt” är egentligen natriumklorid, och att äta för mycket kan vara skadligt för hälsan. Höjt blodtryck är en vanlig effekt, vilket ökar risken för stroke, hjärtinfarkt och njurskador.
I Sverige äter vi nästan dubbelt så mycket salt jämfört med vad Livsmedelsverket rekommenderar: 11 gram per dag i stället för max 6 gram per dag. Ungefär 80 procent av detta kommer från mat som tillverkas eller lagas utanför hemmet, alltså processade livsmedel och färdiga måltider från butik och restaurang.
– Vi måste alla försöka minska på saltet i maten – för folkhälsans skull, säger Christer Olausson, vd på Saltwell.
Saltwell är även namnet på produkten som företaget tillhandahåller: ett lågnatriumsalt som lanserades på den svenska marknaden för tio år sedan. Det är ett naturligt salt där varje enskilt saltkorn består av både natriumklorid- och kaliumkloridkristaller.
– Jag brukar beskriva det som ett salt med mindre salt men som faktiskt smakar salt, utan några konstiga bismaker.
Saltwell är främst inriktat för användning inom livsmedelsindustrin och gör det lättare att dra ned på saltet med bibehållen smak och kvalitet. Det används i samma mängd som vanligt salt i befintlig receptur men resultatet blir 35 procent mindre natrium i produkten. Det funkar att använda i allt från bröd och chark till färdigrätter men även som bordssalt.
Att minska på saltet i maten är annars en utmaning, då det tillför mycket smak och samtidigt lyfter andra smaker. Dessutom har salt många andra egenskaper: det konserverar, binder vätska och ger struktur.
– Att reducera salt handlar alltså både om livsmedelssäkerhet och smakupplevelse. Med Saltwell blir det lätt att göra rätt utan att konsumenterna märker någon skillnad, säger Christer Olausson.
Lågnatriumsaltet framställs i en reningsanläggning på Cypern. Exakt hur processen går till vill han inte avslöja men i stora drag handlar det om att olika mineraler faller ut vid skilda koncentrationsgrader i takt med att vattnet avdunstar, något som Saltwell lärt sig att utnyttja.
– Det är en naturlig process, helt utan kemikalier, men den måste styras för att det ska fungera.
Saltwell är en del av Salinity, ett svenskt företag med rötter från 1800-talets Göteborg, då man försåg västkusten med salt för att ta hand om sillfångsterna. I dag förädlar och distribuerar företaget saltprodukter till marknader över hela världen, mest känt under varumärket Falksalt.
– Vi som jobbar med Saltwell konkurrerar alltså med vår egen kärnverksamhet, vilket är lite speciellt. Samtidigt finns det en genuin vilja inom företaget att göra saker som är hållbara och bättre för både samhälle och individ, säger Christer Olausson.

Av Agneta Renmark

3 tips för att driva innovation

  • Nyfikenhet. Det är själva nyckeln till innovation. För oss innebär det att vi upptäcker nya egenskaper och möjligheter med en råvara som alla tar för given, och att kombinera det med smart produktionsteknik.
  • Fokus. Det är viktigt att kunna fokusera. Annars försvinner tiden för att driva innovation i den dagliga verksamheten. För oss har det funkat bra att lägga det innovativa som en egen startup inom moderbolaget.
  • Hållbarhet. Man måste vara hållbar för att vara lönsam, och tvärtom. För oss innefattar begreppet hållbarhet inte bara miljö utan även kvalitet och hälsa. Det ger extra energi att jobba med produkter som gör skillnad på riktigt.