Ärter i blomning i Sommarsverige. Bild: Amanda Andersson, LRF Växtodling.
Svenskarnas efterfrågan på inhemskt producerade växtbaserade produkter har ökat med knappt 20 procent de senaste åren och förväntas växa med samma takt framöver. För att möta efterfrågan krävs att hela produktionsledet samarbetar – något som LRF och ICA tar tag i genom gemensamma projekt.
I slutet av januari presenterade LRF rapporten Marknadsanalys och potential för växtbaserade proteiner, som konsultfirman Macklean fått i uppdrag från LRF Växtodling att ta fram. Rapporten visar att efterfrågan på växtbaserade proteinprodukter med svenskt ursprung ökar och att trenden förväntas både hålla i sig och öka de kommande åren – förutsatt att pris och kvalitet möter förväntan.
Bland svenska lantbrukare, som i dag till stor del producerar baljväxter för att utfodra djur, finns det ett intresse att utvidga odlingarna och inkludera odling till livsmedel i större omfattning. Bland dem finns en vilja att både öka odlingen av befintliga grödor, men också av att odla nya. Utmaningen ligger i leden livsmedelsförädling och logistik kring odling av grödor till livsmedel.
På LRF arbetar Amanda Andersson, växtodlingsexpert och verksamhetsansvarig för LRF Växtodling, med att öka den svenska odlingen och lönsamheten för lantbrukare samt höja kunskapsnivån kring svensk växtodling och dess fördelar. Som ett led i detta är hon involverad i två projekt med ICA – Växtbaserade proteiner och Det nya matsystemet.
– Vi ser att konsumenter i större utsträckning efterfrågar mat med svenskt ursprung eftersom de har förstått mervärdet av dessa produkter. Denna efterfrågan ser vi nu även ökar på de växtbaserade produkterna, som i dag främst består av soja som dessutom är importerad. Från LRF ser vi en stor potential i att kunna ersätta det importerade proteinet med svensk råvara. Målet för de två projekten är att åstadkomma just detta: fler växtbaserade produkter med svenskt ursprung och ökad konsumtion av dem, säger Amanda.
LRF:s roll i de två projekten är främst att bistå ICA i att komma i kontakt med relevanta intressenter, men också att höja kunskapsnivån kring svensk växtodling – allt för att komma åt de led i produktionskedjan som Macklean-rapporten identifierar som utmaningen. För detta är ett samarbete helt centralt.
– LRF, som företräder företagen inom de gröna näringarna, och ICA, som är handlare, har genom olika initiativ samarbetat i omkring tio år. Bara i år pågår sex initiativ, där växtbaserade proteiner är det senaste. Vi hoppas att det ska resultera i flera nya produkter i butikerna baserade på de goda svenska råvaror vi odlar, säger Amanda.