22 juni, 2023

Livsmedelstrategin 2.0 kräver ett högre tempo och större investeringar

Livsmedelskedjan sysselsätter i dag ca 400 000 personer och bidrar med ett växande förädlingsvärde på cirka 200 miljarder kronor. För att bidra till att realisera regeringens livsmedelsstrategi har Sweden Food Arena satt upp höga målsättningar för det svenska livsmedelssystemet till år 2030.

Marie Gidlund är verksamhetsledare på Sweden Food Arena. Hon står bakom ett av inspelen till Livsmedelstrategien.
– Våra mål som vi formulerat och kommunicerar är att Sverige ska bli topp tre i innovationsrankingar för livsmedelssektorn i Europa enligt Bloombergs innovationsindex, att minst 50 000 nya jobb ska skapas i Sverige, att 50 nya svenska livsmedelsinnovationer som tillsammans omsätter 1 miljard euro ska bli verklighet samt att exportandelen ska öka till 50 procent från dagens nivå på 30 procent, slår hon fast.

Dagens offentliga satsningar på innovation och forskning är idag relativt små i förhållande till näringens storlek. Satsningarna är fragmenterade, både i värdekedjan, mellan branscher och regioner. Flera rapporter från bland annat Sweden Food Arena, OECD och utvärderingar av livsmedelsstrategin från Jordbruksverket pekar på att ökade satsningar inom innovation och forskning behövs för att utveckla och stärka näringen. Det saknas även flera viktiga pusselbitar för att livsmedelskedjans innovationssystem ska vara funktionellt och stötta en omställning genom samhandling.

Men varför ska vi investera i innovation och forskning egentligen?
– Det är centralt för att nå målen i den uppdaterade Livsmedelsstrategin. Utgångspunkterna är företagens behov, marknadsefterfrågan och potential att bidra till förverkligandet av livsmedelsstrategin. Vi har både förutsättningar och potential att utveckla hela värdekedjor inom sjömat, animalier, växtbaserat och framtidens mat, säger Marie Gidlund.

Hon fortsätter:
– Med ett politiskt stöd för våra 4 förslag kan vi skapa bland annat fler växande små och stora företag, ökad försörjningsförmåga, ökad export, lägre miljö- och klimatpåverkan och bättre folkhälsa. Och självklart också god mat och dryck!

Förslag till livsmedelsstrategin 2.0

1. Fortsätt satsa på innovation och forskning i livsmedelskedjan
Säkerställ en innovationsdriven tillväxt genom ökade, långsiktiga och sammanhängande satsningar på innovation och forskning som stärker utvecklingen i hela livsmedelskedjan.

2. Skapa ett modernt innovationssystem
För att stimulera mer innovation inom livsmedelskedjan och att fler innovationer med höjd når marknaden, behövs ett modernt innovationssystem som svarar mot näringens behov och når ut till alla företag oavsett storlek eller geografi. Det kan exempelvis handla om nationell myndighetssamverkan, ökad kunskapsspridning, regionalt innovationsstöd samt ett ökat tempo för att innovera, testa och skala upp.

3. Öka internationella samarbeten
Stärk livsmedelskedjans möjligheter att påverka kommande forsknings- och innovationssatsningar inom EU så att de i högre grad svarar mot näringens behov samt öka möjligheter att med hjälp av dessa satsningar bilda samarbeten och konsortier kopplade till innovation och forskning.

4. Utveckla Sweden Food Arena
Ge uppdrag och finansiering till Sweden Food Arena att ansvara för ”kunskapspyramiden”, aktivt påverka EU:s kommande forskningsoch innovationssatsningar samt fortsatt göra behovs-kartläggningar rörande innovations- och forskningsbehov i livsmedelskedjan som underlag till politik och myndigheter.