Susanne Ekstedt är senior innovation manager hos det globala växtbaserade livsmedelsbolaget LIVEKINDLY Collective.
– Vi har som mål att omvandla det globala livsmedelssystemet till ett hållbart system, genom att få fler människor att äta växtbaserad kost. Vi är det enda bolaget inom växtbaserad mat som är verksamma i hela produktionskedjan, säger Susanne Ekstedt.
Allt är baserat på olika innovationer, produktutveckling och strategiska partnerskap som har etablerats inom odling, produktion och distribution. Att just lyfta det innovativa i livsmedelsbranschen är svårt. Samtidigt, menar Susanne är det en oerhört viktig fråga att lyfta.
– Jag har arbetat med innovation i många år och på olika sätt, men frågan om vad som är en innovation slutar vi aldrig att ställa oss. För mig så är en innovation ingen innovation förrän den når marknaden och börjar användas. Den ska tillfredsställa ett behov hos konsumenterna.
En innovation handlar om allt från det lilla till det stora.
– Från allra första steget av val av utsäde och hållbara jordar. Till att vi lyckas få produkter med bra proteiner som smakar gott och till slut hamnar på tallriken hos konsumenten.
Det blir en hel kedja som ska samverka tillsammans med hållbara råvaror, smak, textur, tilltalande förpackning och bra marknadsföring.
– Man måste verkligen bli sugen på att testa nytt, och inte stirra sig blind på innehållet, snarare inspirera till ett mer vidgat ett mer vidgat perspektiv på den nya maträtten. Det ska inte bara tilltala de redan dedikerade utan tilltala alla. Lyckas man med det så har man lyckats med innovationen, säger Susanne