20 juni, 2024

Klimatsmart och prisvärd vegomat för alla

Enkelt, klimatsmart och kostnadseffektivt. Det är ledorden för SimSuFoodS, en grön uppstickare som vill bidra till omställningen mot en mer hållbar livsmedelskonsumtion genom att producera växtbaserade lösningar för storkök.

Varför är vegetarisk mat så dyr, trots att spannmål, baljväxter och grönsaker är billiga att producera och har en betydligt mer effektiv värdekedja jämfört med kött? Det är frågan som födde en helt ny företagsidé.

– När vi tittade på vegetabiliska köttliknande produkter i handeln såg vi snabbt att råvarukostnaden var en väldigt liten del av det slutliga priset. Det ville vi utmana och göra på ett annat sätt, säger Andreas Gundberg, vd och försäljningschef för SimSuFoodS, som han driver tillsammans med kocken och produktutvecklaren Niklas Hellsing 2019.

Företagsnamnet är en förkortning för Simple and Sustainable Food Solutions, och det är precis vad det handlar om: Att erbjuda enkla och hållbara lösningar. Resultatet blev vegetarisk mat i form av en torr basprodukt, av vilken man kan laga allt från biffar och kebab till gratänger och grytor.

– Den är otroligt smidig att använda. Allt man behöver göra är att blanda den med vatten, olja och kryddor och sedan tillaga i ugnen, på stekbordet eller i en gryta.

Det går också utmärkt att blanda ut simsubasen med köttfärs för att skapa så kallade 50/50-rätter.

– Vi är inga köttmotståndare men vi vill gärna göra även köttmåltider mer hållbara. Det här med att dryga ut färsen är ju något man har gjort i alla tider men på det här sättet blir det mer proteinrikt samtidigt som man ökar biotillgängligheten från de vegetabiliska råvarona, säger Andreas Gundberg.

För att få rätt textur och näringsprofil jobbar man med en kombination av proteiner från havre, ärta, åkerböna, vete, potatis och jäst. Samtliga produkter är Från Sverige-märkta och helt fria från tillsatser.

Att arbete med torra produkter innebär, färre transporter, enklare förvaring och minimalt med matsvinn, vilket är bra för klimatet.

– Hjärtat i vår verksamhet är att förenkla värdekedjan från svenska jordbruksprodukter till färdig maträtt för att kapa led och kostnader. Flera av våra recept landar på under fyra kronor per portion för själva proteindelen.

För att få de måltidsansvariga runt om i Sveriges kommuner att upptäcka fördelen med simsubasen gjorde man först ett grundligt förarbete med kundintervjuer och att låta skolkockar provlaga produkterna.

– Vi valde ut kommuner som hade hög svansföring när det gäller att jobba klimatsmart och låta dem visa vägen. I dag är det drygt 70 kommuner som har våra produkter på sina anbud, säger Andreas Gundberg.

Han har bakgrund som innovationschef inom Lantmännen och alltid varit intresserad av hållbarhetsfrågor. Och med tanke på hur omvärldssituationen ser ut just nu har det blivit ännu viktigare för honom att vara med och göra skillnad på riktigt.

– Just nu är det ju även ett stort fokus på livsmedelsberedskap och även där passar den här typen av torra produkter väldigt väl in.

Därför lanserade man i våras ett helt nytt varumärke: SimSu Emergency Food, med en extra lång hållbarhet på tio år.

– Vi vågar nog kalla detta ”Sveriges mest kostnadseffektiva beredskapsprodukter” och har även gjort en första provleverans utomlands för att se hur produkterna kan fungera för hjälpsändningar.

Text: Agneta Renmark

3 tips för att driva innovation

  1. Våga prova. Tro på din idé och var inte rädd för att utmana gamla sanningar.

  2. Var lyhörd. Förstå dina kunder och var medveten om att behov kan förändras snabbt. Vässa grundidén och jobba med ständiga förbättringar.

  3. Var envis. Förändringar kan ta lång tid och det gäller att orka vara uthållig. Glöm inte att fira de små segrarna och milstolparna.