8 november, 2023

Investera ytterligare en matmiljard i innovation och forskning

Livsmedelsproduktionen har aldrig varit så avancerad som nu. Konkurrensen är tuffare än någonsin och samhällsutmaningarna flera. Det hävdar Marie Gidlund, verksamhetsledare på Sweden Food Arena.

För att skapa ett hållbart livsmedelssystem krävs att ytterligare en miljard investeras i matsystemet. Livsmedelskedjan är en kärnsektor i svensk ekonomi som skapar jobb och ekonomisk tillväxt i hela landet. Kedjan är beroende av att både stora och små företag har goda förutsättningar att tillgodogöra sig kunskap, och att de kan utvecklas genom innovationer. En framgångsrik forsknings- och innovationspolitik säkerställer att ny kunskap utvecklas, sprids och tillämpas i företag. Med en attraktiv politik finns även potential att attrahera fler investeringar inom både forskning och högkvalificerad livsmedelsproduktion. Utmaningarna inom forskningspolitiken är flera. Dagens offentliga satsningar på innovation och forskning i livsmedelskedjan är relativt små i förhållande till näringens storlek. Satsningarna är fragmenterade, både i värdekedjan och mellan branscher och regioner. Flera rapporter från bland annat Sweden Food Arena pekar på att ökade satsningar inom innovation och forskning behövs för att utveckla och stärka näringen.

Utifrån livsmedelskedjans behov är dagens politik alltför lite inriktad på innovation i relation till forskning. Forskningsresultat nyttiggörs inte i tillräckligt stor utsträckning, vilket leder till att livsmedelskedjan tappar i konkurrenskraft. När forskning och näringsliv inte utvecklas i samma takt upplevs forskningen heller inte som relevant av näringslivet. Det saknas även flera viktiga pussel-bitar för att livsmedelskedjans innovationssystem ska vara funktionellt och stötta en utveckling mot en större, mer avancerad och resilient livsmedelsindustri. Samtidigt möter näringen tuff internationell konkurrens från länder där det satsas avsevärt mer på att utveckla hela livsmedelskedjan och stärka dess internationella konkurrenskraft.
– På Sweden Food Arena vill vi se mer innovation! En matmiljard till – minst! – skulle behövas för att skapa de förändringar som krävs. Vi har därför uppdaterat innovations- och forskningsagendan, och uppmanar till samarbeten över gränserna. Med ökade och kraftsamlade initiativ skapas ett momentum och näringslivet kommer möta upp, säger Marie Gidlund.

Marie Gidlund menar också att innovationssystemet behöver vara modernt, tillgängligt nationellt och ha ett tydligt fokus på att stärka näringens konkurrenskraft.
– Ja, för att säkerställa ökad innovationsförmåga och lanseringar av fler innovationer med höjd, alltså som är nya för Sverige och världen, behöver systemet vara sektorsövergripande och omfatta alla led i hela värdekedjan för livsmedel, det vill säga primärproduktion, förädlingsled, handel och konsumtion och har företagandet i fokus, säger hon. Livsmedelskedjan har potential att utvecklas till en tillväxtmotor i svensk ekonomi som bidrar till innovationsdrivna företag som kan växa skalbart och som dessutom stärker Sverige i andra avseenden, inte minst genom en ökad försörjningsförmåga.