Ett klimatsmart lantbruk är ett attraktivt lantbruk. Det menar Emilia Liljeström, vd på Agronod, där man utvecklat det innovativa verktyget Agrosfär som gör mer detaljerade och automatiserade klimatberäkningar på gårdsnivå möjligt.
Agronod är en nationell plattform för smidig och säker delning av jordbruksdata. Här får lantbrukare kontroll och ägarskap över sin data från gårdens uppkopplade system samtidigt som den manuella administrationen minskar.
– Att dela data är nyckeln till innovation i svenskt lantbruk, och för att stärka lönsamhet och hållbarhet ute på gårdarna, säger Emilia Liljeström.
Ett konkret exempel på vad delad data kan användas till är klimatberäkningsverktyget Agrosfär. Med hjälp av detta kan lantbrukare beräkna hela gårdens klimatavtryck liksom för specifika produktionsgrenar som växtodling, mjölk- nöt- och grisproduktion.
Via Agrosfär kan lantbrukaren dela sina resultat med exempelvis sitt mejeri, slakteri eller bank – allt inom ett och samma system. Detta förenklar arbetet för både lantbrukaren och mottagarna, samtidigt som det minskar behovet av att använda flera olika verktyg.
– Det är många aktörer runt en lantbrukare. Hela vår idé är att använda ett branschgemensamt system i hela värdekedjan för att göra det klimatberäkning och rapportering så enkelt som möjligt. Syftet är att bedriva en förflyttning och skapa samhällsnytta samtidigt som det är en god affär för den enskilde lantbrukaren.
Bland kunderna finns Norrmejerier, Scan och Swedbank. Under årets första kvartal förväntas cirka 3 000 heltidslantbrukare använda Agrosfär.
– Det här är ett sätt att visa upp sina mervärden och ta hand om sina resurser på ett mer kostnadseffektivt sätt. Miljö och lönsamhet går ofta hand i hand. Ett klimatsmart lantbruk är ett attraktivt lantbruk och gör att man kan ta ut ett högre pris på de varor man levererar, säger Emilia Liljeström.
Att vara uppkopplad mot olika system och mäta mer ger viktiga insikter för att minska klimatpåverkan, som ofta hänger ihop med mer effektiv produktion. Med detaljerade beräkningar baserade på gårdens unika data kan lantbrukare tydligt se effekterna av sina förbättringsåtgärder.
– I dag mäter Agrosfär klimatpåverkan, men vi tittar också på att inkludera andra viktiga parametrar, som biologisk mångfald och vattenanvändning.
Emilia Liljeström är övertygad om den data som Agrosfär genererar kan öka innovationsgraden i hela värdekedjan.
– Vi behöver jobba mer tillsammans, framtidens innovationer kommer att finnas i de olika gränssnitten, säger hon och exemplifierar med elektroniska örontaggar i grisproduktionen som gör det lättare att bygga prognoser i senare led av kedjan.
– För att verkligen dra nytta av den digitala utvecklingen inom lantbruket måste vi skapa nya samarbeten där vi identifierar kärnan i problem och utmaningar. Genom att koppla ihop data, nya tekniker och arbeta för bättre samverkan kan vi hitta lösningar som tar oss framåt.
Av Agneta Renmark
Agronod startades för att säkra att enskild lantbrukaren äger och kontrollerar sin data. Bakom Agronod står LRF, Lantmännen, Scan Sverige, Hushållningssällskapet, Växa och Arla Sverige.
3 tips för att lyckas med innovation
Tipsen kommer från Emilia Liljeström, vd på Agronod.
- Lek mer. Att vara kreativ innebär att släppa lite på garden, att inte fastna i givna strukturer utan att släppa tanken och leken fri”.
- Säg inte nej. För att få idéerna att flöda gäller det att få alla medarbetare att känna sig trygga och bekväma. Prova gärna en övning som går ut på att inte säga ”nej” utan i stället säga ”och” och bygg vidare på varandras idéer – och se vilken enorm skillnad detta gör.
- Mångfald. Oavsett vilken fråga man vill lösa är det alltid bra att öppna för många olika perspektiv. Säkerställ att gruppen som ska lösa problemet har olika bakgrund och erfarenheter.