Ebba-Maria Olson som driver Mossagården i skånska Veberöd har utvecklat en växtbaserad ekologisk ost av svenskodlad hampa. Det är en världsunik produkt och nu ska produktionen växlas upp.
På Mossagården förenas ekologisk grönsaksodling med egen e-handel, gårdsbutik och trädgårdskafé. Sedan 15 år tillbaka finns här även en av Sveriges största ekologiska odlingar av hampa – en gammal kulturväxt som enligt Ebba-Maria Olson ”är lösningen på det mesta”.
– Hampa är världens mest mobbade växt, trots att den har en optimal näringsprofil med högt protein och alla essentiella fettsyror. Dessutom är det en väldigt hållbar gröda, säger Ebba-Maria Olson.
Hon berättar att hampa har följt människan genom historien och funnits med i allt från byggnadsmaterial till djurfoder. Problemet är att den även har kopplats ihop med droganvändning.
– Men det är lika befängt som att säga att det inte är nyttigt att äta potatis bara för att det går att göra sprit på den!
Kallpressad ekologisk hampaolja är en av Mossagårdens storsäljare. Sedan i höstas har den fått gott sällskap av tre sorters ekologisk hampaost: en pizzaost med goda smältegenskaper, en cream cheese med olika smaksättningar samt en hyvlingsbar hårdost, som för övrigt tog hem första pris i Innovation Awards under Nordic Organic Food Fair i november.
Hampaostarna är ett resultat av att Mossagården fått stöd av Jordbruksverket för att öka användningen av ekologisk hampa. Ostarna är låg-processade, fermenterade och hantverksmässigt framställda; de är även helt fria från allergener.
– Jag ville ta fram en produkt som jag själv saknade och vill äta, säger Ebba-Maria Olson, som är vegetarian sedan 31 år tillbaka och vet att bristen på ett fullgott alternativ till vanlig ost är ett problem för många som vill undvika mejeriprodukter.
Det är nämligen erkänt svårt att tillverka en god ost med bra konsistens av vegetabilisk råvara, men Mossagården har lyckats med den utmaningen.
Deras hampaost tillverkas av en ”mjölk” som görs av mixade, råa hampafrön samt en liten mängd kokosmjölk. Därefter tillsätts en ekologisk fermentationskultur liksom ett veganskt alternativ till löpe.
Produktutvecklingen har gjorts i samarbete med Simon Francis på Casheury, en skånsk startup som gör veganska ostar av cashewnötter, och tillverkningen sker hos en legotillverkare.
– Men tanken är att vi ska bygga upp lokaler för egen produktion här på gården i framtiden. Vi vill växa organiskt.
Nu under våren ska osten lanseras i lite större skala, för i första hand restauranger och offentlig måltidssektor men även dagligvaruhandeln.
I januari fanns osten med i den svenska montern under den stora livsmedels- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin.
– Det var ett enormt intresse bland besökarna. Svensk mat och Sverige som destination står högt i kurs hos tyska konsumenter och det känns verkligen att den här produkten fyller ett stort hålrum, säger Ebba-Maria Olson.
Av Agneta Renmark
3 tips för innovativa samarbeten
- Inventera. Vad finns det för produkter på marknaden och vad saknas? Vilka andra livsmedelsföretag gör bra produkter och hur skulle ni kunna samarbeta?
- Öppna upp. Mossgården arrangerar den årliga Mossgårdsfestivalen, liksom Ekorundan med besök på lokala gårdar. Och i vår öppnar Hampaladan – en besöksdestination där det ska arrangeras måltidsevents med gästkockar.
- Delta i mässor. Det ger en väldigt positiv effekt att knyta an till nya kontakter för inspiration och det blir en bonus när en sådan utveckling startar redan i förberedelserna på hemmaplan.