7 oktober, 2024

De ska bygga en värdekedja för växtprotein

Proteinish utvecklar nästa generations växtbaserade livsmedel, med högt näringsinnehåll och god biotillgänglighet. Målet är att bygga upp en komplett värdekedja för extruderat växtprotein – och leverera till hela livsmedelsindustrin.

Peter Bolinder hade egentligen ingen erfarenhet av livsmedelsbranschen när han kastade sig in i den. Men som nyfiken entreprenör, som byggt upp flera framgångsrika bolag tidigare, såg han möjligheterna med växtbaserat.
– Om vi ska kunna öka självförsörjningsgraden av livsmedel här i Sverige så måste vi ha egen produktion av växtprotein, säger han.
Efter första mötet med Isabelle Egholt Falck, som har lång erfarenhet av att sätta nya växtbaserade produkter på marknaden (bland annat under sin tid på Food for Progress), föll alla pusselbitar på plats. Tillsammans driver de nu startupen Proteinish, med ambitionen att bli Sveriges första producent av Från Sverige-märkta köttanaloger.
– Jag har själv varit vegan sedan jag var elva år och brinner för att kunna ersätta importerad soja med inhemsk produktion, säger Isabelle Falck.
Tanken är att skapa en komplett värdekedja genom att bygga upp en inhemsk anläggning för utveckling och produktion av både våt- och torrextruderat växtprotein till livsmedelsindustrin.
– Vi vill göra växtbaserat protein mer tillgängligt genom att satsa på stora volymer och skalbar produktion. Det här är något som alla företag som tillverkar vego och köttanaloger efterfrågar, så marknaden finns, säger Isabelle Egholt Falck.
Hon menar att det ytterst är en demokratisk fråga: Att alla ska ha tillgång till god, näringrik och växtbaserad mat med svenskt ursprung i olika prisklasser.
Under de senaste två åren har Proteinish medverkat i ett Vinnovaprojekt inom hållbara matsystem. Målsättningen har varit att utveckla växtbaserade livsmedel som har motsvarande eller till och med bättre näringsvärden jämfört med animaliska produkter.
I samarbete med SLU har man gjort tester med olika proteinblandningar av baljväxter, spannmål och oljeväxter för att få en optimal näringsprofil. Analyser av näringsinnehåll och biotillgänglighet har gjorts av Örebro universitet med gott resultat.
Den största utmaningen just nu är att locka investerare. Det är tuffa tider samtidigt som lönsamheten inom branschen är blygsam.
– För oss är det inte kunderna som är problemet utan kapitalet, säger Peter Bolinder.

Flera andra företag inom växtbaserat har gått i konkurs under det senaste året. Hur ska just ni lyckas?
– Genom att göra tvärtom. Vi bygger utvecklingskapacitet men inga nya varumärken, eftersom vi ska leverera B2B. Vi använder befintlig teknik och vet exakt hur processerna och vår receptur fungerar.
Och kundunderlaget finns redan inom såväl industrin som dagligvaruhandeln och foodservice.
– Det är många som i dag saknar svenska och hållbara alternativ. Det gäller inte minst inom offentlig måltidssektor, där kommunerna dessutom har ansvar för att bygga upp den lokala livsmedelsberedskapen, säger Isabelle Egholt Falck.
Tanken är att så småningom även kunna exportera svenskt extruderat växtprotein till internationella företag och varumärken, så att Sverige kan bidra i stället för att vara beroende.

När kan den första produkten finnas på marknaden?
– Om vi hittar finansiering kan vi vara i gång med produktionen redan 2026. Vi har sökt olika bidrag och letar givetvis efter fler investerare, säger Peter Bolinder.

Av Agneta Renmark

3 tips för att driva utveckling

  • Kombinera kompetens. Att innovera genom att kombinera människor från olika generationer och med skilda kompetenser, erfarenheter och infallsvinklar är grunden för att skapa ett vinnande koncept.

  • Gör en genomlysning. Undersök vad som redan finns i form av teknik och befintliga produktionsanläggningar och vidareutveckla det. Alla behöver inte uppfinna hjulet.

  • Framtidssäkra. Rusta bolaget för att stå stabilt i kristider och sedan kunna växa och frodas i goda ekonomiska tider. Det måste vara snabbfotat och skalbart.