Det ska vara enkelt att handla med gott samvete. Det är tanken med Coops innovativa hållbarhetsdeklaration, som tar ett brett grepp på varje varas samlade hållbarhetsavtryck.
Coops hållbarhetsdeklaration är ett unikt verktyg som tydligt visar varje produkts påverkan på jordens resurser, klimat och samhälle. Totalt omfattas 15 000 produkter, där det samlade hållbarhetsavtrycket kan läsas av i samband med skanning.
– Vi vill förenkla valet i hyllan och samtidigt visa att det här med hållbarhet är komplext. Det är många olika faktorer som påverkar vad som är hållbart, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige.
I första hand används hållbarhetsdeklaration dock som ett inköpsverktyg, för att utvärdera olika produkter och successivt förbättra hållbarhetsavtrycket i sortimentet.
– Vi vill göra en förflyttning av hela sortimentet genom att höja botten och helt enkelt plocka bort det sämsta. I dag är det många som väljer utifrån plånboken men vi vill att alla ska kunna välja hållbart.
Mattis Bergquist förklarar att det handlar om ett gediget och systematiskt arbetssätt, med löpande förhandlingar med leverantörerna. Hållbarhetsdeklarationen utgör även grunden i arbetet med att utveckla egna märkesvaror, EMV.
– Det är ett långsiktigt arbete som får lov att ta tid. Vi arbetar mot att det ska se helt annorlunda ut på hyllan till år 2033.
Vad som blivit tydligt under arbetets gång är att många produkter har bra hållbarhetsprestanda utan att det är något som det särskilt flaggas för. Det gäller exempelvis havregryn och knäckebröd, som är hållbara val utan att vara miljömärkta.
– Den är också viktigt att lyfta. Det handlar om exponering, hur man prissätter och väljer att ge medlemsrabatter, säger Mattis Bergquist.
Han menar att alla vi konsumenter är lite ”dumma” eller i alla fall lättledda när vi handlar.
– När du går runt i butiken så plockar du gärna upp ett paket grissini som ligger där i en stor korg i bara farten. Det är ju i sig är gott men som du inte tänkte handla från början. Därför är det viktigt att bara lägga hållbara grejer på de mesta säljande platserna i butiken.
Är det inte risk att det upplevs som för mycket pekpinnar?
– Vi kan ibland få höra av medlemmarna att ”ni på Coop ska alltid vara så duktiga”. Men vi har ju samtidigt inget val – vi måste ställa om. Det räcker att ta del av den senaste rapporten från WWF kring klimatförändringar och hotad biologisk mångfald. Vad blir det för typ av jordbruk och livsmedelsproduktion i framtiden om vi inte agerar nu?
Coop Sverige har även tagit fram en ny hållbarhetsstrategi, som är direkt kopplad till hållbarhetsdeklarationen.
– Det blir väldigt affärsdrivande där vi använder oss av tillsammans med vår kvittostatistik och kan klustra olika kundgrupper och se hur hållbart man handlar. Arbete har skett tillsammans med vår AI-avdelning.
Datan och metodiken som Coop baserar sina hållbarhetsdeklarationer på är öppen så att vem som helst i branschen kan följa efter.
– Det är viktigt med transparens. Vi vill att fler ska bli bättre tillsammans, säger Mattis Bergquist.
Helt nytt är att man även har byggt en hälsodeklaration i samma anda som hållbarhetsdeklarationen. Den bygger på verktyg som Nutri-Score och Nyckelhålet, men används enbart internt.
– Vi har den som styrverktyg för att göra mer hälsosamma inköp. Att låta konsumenterna använda den skulle bli alldeles för komplicerat med tanke på alla marknadsföringsregler vad gäller kost och hälsa.
Av Agneta Renmark
3 tips för att driva innovativt hållbarhetsarbete
- Nätverka. Jobba tillsammans med andra, var generös och dela kunskap om var ni befinner er i olika processer.
- Servera lösningar. Ha koll på lagstiftning och nya regelverk som är på gång för att utveckla lösningar som passar i en större helhet, i stället för att vara lösryckta grejer.
- Dubbelt upp. Sträva efter att göra innovationer som kan lösa flera olika utmaningar på en och samma gång.