21 december, 2023

Sverige behöver ett bredare samarbete kring livsmedel

Den internationella efterfrågan på växtbaserad mat och dryck är stor. Den danska näringen har räknat ut att för varje procent marknadsandel de tar på den internationella marknaden, skapas 9 000 nya jobb i sektorn (källa 1). Siffran borde även vara relevant för Sverige.

Internationellt satsar flera länder enorma resurser på forskning, innovation, implementering och internationell marknadsutveckling för att stödja näringens utveckling, konkurrenskraft och lönsamhet. Det är dags att Sverige hakar på, för nu går racet. För att stärka den svenska utvecklingen har vi identifierat följande innovations- och forskningsbehov (källa 2).

Konsument och marknad: För matkonsumenten är hälsa, smak och pris viktiga parametrar. Därför behövs utveckling av attraktiva, goda växtbaserade livsmedel och recept. För att stödja hälsosamma val, behövs en ökad förståelse för konsumenter, drivkrafter och trender på våra utvalda marknader.

Beredning och förädling: En industriell uppskalning bygger på djup kunskap om olika processtekniker och dess påverkan på smak, nutrition och produktegenskaper. Recept- och produktutveckling är beroende av sensorisk kunskapsutveckling. En framtida smart och flexibel värdekedja som är cirkulär, minskar svinn och är skalbar, är både automatiserad och digitaliserad.

Primärproduktion: Framtidens lönsamma odling kräver ökade kunskaper om vattenhantering, precisionsodling, hantering av restströmmar och näringsämnen. Här behövs fler demonstrationsodlingar och fältförsök. Hållbarhetskartläggningar, utveckling av hållbarhetsdatabaser och aktiv rådgivning till producenterna bidrar till ökad effektivitet och stärkt konkurrenskraft.

Växtförädling: Utveckling av fler grödor anpassade för svenska odlingsförhållanden efterfrågas.

För att svensk produktion av växtbaserad mat och dryck ska kunna växa behöver vi samarbeta. Framgångsrika företag lanserar innovationer som de utvecklat tillsammans med kunder, leverantörer och experter från exempelvis forskningen. Tillsammans kan vi även utveckla nya affärsmodeller som reducerar risk och ökar möjligheterna.

”Ur min synvinkel”, en krönika i tidningen Cerealier, 4/23 cerealier-nr4-2023-tema-havreforskning.pdf (lantmannen.se)

 

Källor: 
1. agrifoodture_roadmap_2022.pdf
2. Vaxtbaserad-vardekedjas-innovations-och-forskningsbehov-221004-fin.pdf (swedenfoodarena.se)