4 november, 2025

Ett nytt recept för livsmedelsindustrin 

Foptec digitaliserar livsmedelsindustrin, vilket sparar både tid och pengar. Det handlar om att effektivisera och kvalitetssäkra verksamheter genom att våga släppa taget om PPP – papper, penna och pärm.

Glöm det där med gamla kalkylblad och tidskrävande manuella processer. Med systemet Foptec Recipe Explorer får användaren full kontroll på sin produktion digitalt.
– Det är ett heltäckande IT-stöd som förenklar vardagen för livsmedelsproducenten, säger Joen Holmberg, chef för försäljning och marknad på Foptec.

Företaget grundades 2007 i Göteborg, med ambitionen att hjälpa livsmedelsproducenter att hantera allt från recept och produktinformation till produktionsplanering, maskininstruktioner och priskalkyler. I dag används Foptec Recipe Explorer av mer än hundra livsmedelsföretag i hela Europa, främst inom branscher som slakteri och chark, fisk- och skaldjur, arom och kryddor, mejeri, glass, bageri och konditori.
– Vi levererar smarta, effektiva och användarvänliga lösningar men är fortfarande en av branschens bäst bevarade hemligheter. Det vill vi ändra på, säger Fredrik Oscarsson, medgrundare och vd för Foptec.

Han beskriver systemet som dynamiskt och flexibelt, där alla lösningar utvecklas efter kundens specifika behov. Det kan exempelvis handla om att beräkna exakt hur mycket av en viss ingrediens som krävs för att klara produktionen eller att skapa en färdig ingrediensförteckning med allergenmärkning och näringsvärdesberäkning.

– Vi fungerar som ett informationsnav och möjliggör att all data sömlöst når ut till appar och hemsidor, kan printas ut till etiketter eller användas i olika affärssystem, säger Joen Holmberg.

Genom att kapa manuella processer sparas både tid och pengar samtidigt som det skapar struktur och säkerhet, med full spårbarhet genom hela värdekedjan.
– Att allt finns samlat på ett och samma ställe underlättar även vid en revision.
Produktutveckling och innovation underlättas också, då systemet tar hand om alla de specifika parametrar som man som livsmedelsföretag behöver ta hänsyn till.

– Att få fram ett provrecept och lämna till ett provkök kan vara en rätt knölig process medan vårt system snabbt räknar ut alla steg man behöver ta för att få fram en produkt som motsvarar alla specifika önskemål, säger Joen Holmberg.

Vad är extra efterfrågat bland era kunder just nu?
– Många företag vill få hjälp med ursprungsmärkning på alla ingående råvaror i sina recept för att kunna vara transparanta mot kunder och konsumenter. En hel del efterfrågar även klimatdata, vilket vi kan erbjuda i samarbete med RISE.

Av Agneta Renmark
Foton: Foptech och Cristiano Pinto,  Unsplash

3 tips för innovation

  • Var lyhörd. Att jobba med behovsstyrd innovation är effektivt men förutsätter att man är snabbfotad, proaktiv och kan agera på kundernas behov. 
  • Förenkla vardagen. Innovation handlar om att fånga upp vardagliga problem och omvandla dem till en smidig lösning.
  • Digitalisera mera. Och använd AI. Det frigör tid samtidigt som det förbättra processeffektiviteten, främjar innovation och minimerar risken för fel, som annars ofta kan orsakas av den mänskliga faktorn.
Fredrik Oscarsson, medgrundare och vd, och Joen Holmberg, chef för försäljning och marknad på Foptec.

Fredrik Oscarsson, medgrundare och vd, och
Joen Holmberg, chef för försäljning och
marknad på Foptec.