1 juni, 2021

Vardagsinnovation för bättre folkhälsa

Att intresset för mat och dryck utan eller med mindre tillsatt socker växer märker Orkla Foods Sverige som sett en ökad försäljning av den typen av produkter. En lyckad innovation är Felix Osötad Tomatketchup. En helt sockerfri ketchup utan socker eller sötningsmedel som riktar sig till alla som vill göra bättre val i vardagen.

– Det är en stor innovation i det enkla. Vi förenklar helt enkelt att göra bättre val i vardagen. Att vi lyckades få till en sockerfri ketchup som smakar gott är unikt, säger Josefin Sohl, Brand manager för Felix på Orkla Foods Sverige. 

När en produkt används så frekvent som ketchup, gör det små skillnaderna stora förändringar på sikt.

– Vår Osötade ketchup gör redan en positiv skillnad i många konsumenters vardag, kan man göra en lite bättre version av något som konsumeras i så hög grad så gör det skillnad i längden. Det är de små stegen i vardagen som verkligen gör skillnaden.

Att få till den goda smaken var den stora utmaningen, det blev en hel det testomgångar innan smaken satt. Under årens lopp har ett par varianter av ketchup utan socker men med sötningsmedel lanserats från Felix. Men Felix Osötad Tomatketchup är den första någonsin helt utan både tillsatt socker och sötningsmedel. Genom att öka upp mängden solmogna tomater och balansera med rätt kryddning lyckades de till slut.

– Tidigare har vi fokuserat mycket på vad vi skulle kunna ersätta sötman från sockret med men det visade sig att vi inte behövde göra det så komplicerat. Med det sagt, har det krävts över 40 receptförslag innan vi nådde i hamn. Vilket visar att det viktigaste är för en lyckad innovation att aldrig ge upp, säger Josefin Sohl.