7 februari, 2023

Öppna upp för nya samarbeten!

Sweden Food Arena har kartlagt behov av innovation och forskning i den växtbaserade värdekedjan och därmed levererat ett kvalificerat beslutsunderlag för både politiker och myndigheter. ” Vi synliggör en hel värdekedja, vilken kunskap och vilka satsningar som näringen efterfrågar för att frigöra dess potential”. Det säger Marie Gidlund på Sweden Food Arena.

Genom kartläggningen, som är en av två större, har alltså Sweden Food Arena inkluderat hela värdekedjan, från jord till bord, i syfte att sätta fart på innovationstänket och initiera aktiviteter som verkligen leder till förändring.

–Marknaden är global, tillväxten enorm, Sverige har chans att ta position inom växtbaserat. Nu ser vi gärna att det offentliga möter upp på ett samlat sätt för att maximera resurserna, säger Marie Gidlund.

Kartläggningen har skickats till både politik och till de fyra myndigheterna Formas, Vinnova, Jordbruksverket och Tillväxtverket som finansierar både innovation och forskning. –Vi har precis haft ett gemensamt möte med myndigheterna, vilket i sig är en systeminnovation och som vi är mycket glada över, fortsätter Marie Gidlund.

Marie Gidlund trycker på unikiteten i kartläggningen som ska öppna för nya samarbeten, som i sin tur ska öppna upp gränserna mellan lantbruket, förädlare och handeln. En ökad myndighetssamverkan med satsningar som hänger ihop och förstärker frigör också potential. Och redan nu tas stora steg i rätt riktning, både på företags- och regionnivå. Men mer kan göras!

–Hela näringen har mycket att vinna på att samverka både i värdekedjan och med andra branscher. Det gäller att förstå sin kund, kundens kund, och konsumenten för att kunna leverera rätt insatsvara och färdig produkt. Här behövs både växtförädling, nya processtekniker och produktutveckling. Så öppna upp för nya samarbeten med andra företag, andra branscher och bjud med forskare och experter! Sök stöd! entusiasmerar Marie Gidlund.

Sara Berger är global vd på Sproud som har för avsikt att bli det växtbaserade mejeribolaget i världen med lägst klimatavtryck och högst tillväxt. Enligt henne är mat och klimatfrågan starkt länkade till varandra. Hon menar att det behövs en omställning av livsmedelssystemet till en ökad andel växtbaserad mat för att minska koldioxidutsläpp inom hela livsmedelssektorn.

–Vi som producenter har ett ansvar att skapa riktigt bra produkter, för att kunna växa kategorin och snabba på omställningen för en mer hållbar planet. Sverige har ett väldigt starkt arv i hållbart lantbruk och på många sätt varit föregångare inom hållbara jordbruksmetoder. Det tillsammans med hög innovationskraft har redan satt Sverige på karta internationellt sätt inom grön hållbar mat, säger Sara Berger VD på Sproud.