16 augusti, 2021

Klimatsmart fredagsmys

Orklas varumärke Frankful är ett nytt klimatsmart, växtbaserat tacovarumärke, skapat för att förenkla fredgasmyset med minsta möjliga motstånd.

– Det är första gången på nästan 30 år som Orkla Foods i Sverige lanserar ett helt nytt varumärke och det är otroligt spännande. Varumärket möter dagens efterfrågan på hållbar mat med lågt koldioxidavtryck, och som samtidigt är riktigt god, säger Åsa Gisel, marknadschef med ansvar för affärsutveckling på Orkla Foods Sverige.

Uppskattningsvis äter svenskarna 100 miljoner portioner tacos årligen.

– Vi valde att ta oss an en av svenskarnas mest älskade rätter, tacos, för att visa hur enkelt det är att få in ett klimattänk i vardagen. Frankfuls filosofi är att det ska vara lätt att äta rätt, utan att behöva göra avkall på smaken, säger Åsa Gisel.

Det ligger många års utvecklingsarbete bakom för att utveckla Frankful. Att arbeta klimatsmart genomsyrar hela innovationsledet. I stället för restprodukter i produktionslinjen så skapas det nya produkter. Tortilla chipsen är gjorda av delar av tortillan som normalt inte skulle ha använts. Men även salsan är gjord av räddade tomater. Ett annat exempel är en salsa gjord med äpple i stället för med ananas, vilket innebär att råvaran finns nära produktionen.

Utmaningar 

– För oss är det fortfarande ganska nytt att jobba med ett klimatsmart varumärke. Att optimera förpackningar, tänka på att köpa klimatsmarta ingredienser gör att det är en enorm kunskapsresa som spiller över på andra varumärken, säger Åsa Gisel.

Förpackningar arbetas det kontinuerligt med för att minska miljöpåverkan av dessa.

–  Det är återförslutningsbara förpackningar på tortillas eftersom vi sett i marknadsundersökningar att konsumenter ofta får några över och då tar man ytterligare en plastpåse för att kunna spara dem, men här sparar man in det genom en återförslutningsbar förpackning från början. Vi har också utvecklat en ny lättviktsglasburk för att minimera användningen av materialet och klimatpåverkan av transporten.

Försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter har det senaste året ökat med ca 30 procent och med Frankful satsar Orkla Sverige ytterligare för att möta den växtbaserade trenden.

– Att äta mer växtbaserat är både högsta mode och det nya normala. Även om hållbarhet genomsyrar allt vi gör så är Frankful en spjutspets och möter de unga konsumenternas krav på ett hållbart varumärke och vi ser en stark tillväxtpotential för Frankful inom de närmaste åren.

För Frankful har det verkligen varit att veta vad konsumenten vill men även involvera dem i innovationsarbetet.

– Ju mer man vet om konsumenten desto träffsäkrare blir innovationen och allt omkring, tipsar Åsa Gisel.