Att misslyckas vid bakning eller matlagning är något de allra flesta känner en frustration över, speciellt när det ligger ett stort arbete bakom. Att vara vegan och försöka göra något som efterliknar en fast form i form av en bulle eller limpa är näst intill helt omöjligt när ägg är helt uteslutet i mat. Men det var innan Anamma formbara färs blev tillgänglig för konsumenterna.
– Anamma formbara färs var otroligt efterfrågat, det märktes inte minst på försäljningssiffrorna som sköt i höjden på en gång. En riktigt lyckad innovation, säger Åsa Gisel, marknadschef innovation, Orkla Foods Sverige
Från början riktade sig innovationen främst mot målgruppen veganer, men idag är målgruppen bredare än så.
– Den har underlättat vardagen för många och gjort det enklare att använda sig av mer växtbaserat i vardagsrätterna. Den formbara färsen gör det enkelt att byta ut köttbaserat till växtbaserat, men ändå ha maträtter som vi lagat tidigare. Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige och vi vet att det absolut mest effektiva sättet att minska utsläppen är att skifta till en mer växtbaserad diet. Växtbaserad mat sänker ofta koldioxidavtrycket från maten med över 80 procent. Den här typen av innovationer bidrar till att underlätta för fler att välja det växtbaserade oftare och är viktiga för att vi ska nå klimatmålen.
Har du några tips för att få fler att lyckas med innovation?
– Hitta luckorna i vardagen och inse att det enkla är det geniala, det behöver inte vara så komplicerat. Det tekniska kan vara svårare att lösa, men när idén sitter så löser det sig oftast. Innovation kräver mod, och otaliga försök, så ge inte upp. Håll fast vid att det enkla är det genialiska, säger Åsa Gisel.