4 maj, 2021

Våga välj och prioritera så kommer innovationen att landa rätt

Maja Påhlman är Head of Innovation & Product Development på Lantmännen Cerealia. Det är ett av två matbolag inom Lantmännen som har ett antal kategorier och varumärken bland annat Axa, Go Green, Kungsörnen, Start och Finn Crisp med flera.

– Jag ansvarar för vårt tidiga innovationsarbete, men även för att hålla reda på trender och konsumentinsikter, konceptutveckling och produktutveckling.

Områden som hållbar och hälsosam mat och det gröna skiftet ligger högt på innovationsagendan. Det innebär att utveckla och skala upp svenska grödor, havreinnovationer och gröna proteiner. Genom att de äger hela kedjan ger det en unik möjlighet att påverka från växtförädling till slutprodukt. Produkterna finns inom retail, food service och business to businesss och riktar sig till konsumenter och kunder som vill ha hållbara innovationer. Det gynnar även ägarna i slutänden – svenska bönder och svenskt lantbruk.

– Om vi tar gröna proteiner som ett exempel så vill vi skapa produkter med bra smak och textur baserade på svenska råvaror. Smaken är alltid viktigast för konsumenten i slutändan. En lyckad innovation inom hälsosamma snacks är vår nyhet Finn crisp snacks. De har hög andel fullkorn, mindre fett än vanliga snacks utan att kompromissa med den goda smaken.

För att skapa ett klimat som främjar innovation så behövs involvering i organisationen, tid avsatt för att innovera, en bra innovationsprocess där konsumenten är i fokus.  Men även att skapa bra system för samarbeten och ekosystem för ett effektivt och snabbt sätt att kommersialisera idéerna.

– Det är alltid en utmaning att vara snabb, att våga välja och att prioritera för att ha en bra balans mellan att utveckla befintlig och framtida affär, avslutar Maja.