9 april, 2021

Ny digital plattform ökar tillgängligheten av regionala produkter

Innovationer är viktiga för att utveckla landsbygden. Innovationsstödet EIP-Agri finansierar många spännande innovationsprojekt inom jordbruk, trädgårdsnäringen och rennäringen.

Ett spännande projekt är en ny digitala plattform ska underlätta för konsumenterna att hitta lokala livsmedel. Det nya innovationsprojektet B2B2C – Business to business to Consumer– förenklar inte bara för konsumenterna, plattformen ger producenter möjlighet att nå nya marknader.

– Det underlättar mycket för kunderna att kunna köpa regionala produkter i en butik med fullt sortiment av andra varor, säger Niklas Svenmyr på Olsegården som är projektledare.

Olsegårdens Partiaffär i Tvååker, Halland fungerar redan idag som ett nav mellan regionala producenter och livsmedelsbutiker. Innovationsstödet går till att utveckla en licensierbar digital plattform som kommer att öka tillgängligheten av regionala produkter.

– Via plattformen beställer konsumenterna varor utifrån det utbud som producenterna presenterat på samma plattform. Det som är unikt är att konsumenterna också anger vilken butik de vill hämta och betala de beställda varorna, säger Niklas.

Det innebär att butikerna kommer att kunna sälja ett stort utbud av regionala varor utan att behöva ha lager och riskera svinn. För producenternas del skapar plattformen möjlighet att nå många fler konsumenter och att en ökad efterfråga ger utrymme för större produktionsvolymer. Priset på varorna bestäms av producenten. En viss andel av priset tar Olsegården för konsumentpackning, transporter, systemunderhåll av portalen och en vii andel går till försäljningsstället för utlämning och ansvar för betalning.

– Det blir spännande att se om efterfrågan blir så stor som vi hoppas. Vi vet att priset har stor betydelse, men när vi är igång kan i alla fall tillgängligheten inte vara en begränsning, säger Niklas.

Fotograf: Solkatt Studios