15 maj, 2025

Här tar framtidens livsmedelsproduktion form

Automatisering, AI och digitala lösningar öppnar nya möjligheter att effektivisera produktionen, höja kvaliteten och stärka konkurrenskraften inom livsmedelsindustrin. Det är temat för en seminarieserie som Sweden Food Arena arrangerar tillsammans med TechSeed.

För att få in mer automation i livsmedelsindustrin behövs nya grepp. Det säger Daniel Boqvist, konsult på TechSeed, som arbetar med teknik, innovation och hållbar utveckling.

I samarbete med Sweden Food Arena har han skräddasytt en spännande seminarieserie kring framtidens livsmedelsproduktion, som vänder sig till beslutsfattare, produktions- och kvalitetsansvariga samt innovations- och teknikchefer inom livsmedelsindustrin – eller egentligen alla som är nyfikna på hur modern teknologi kan skapa affärsnytta.
– Livsmedelproduktionen är central, inte minst i en alltmer osäker värld där vi kanske inte alltid kan förlita oss på att leverenskedjorna fungerar. För att ha en livskraftig produktion i Sverige behöver vi ta hjälp av digital teknik för att göra den så effektivt och hållbar som möjligt – från lantbruk och hela vägen till återförsäljaren, säger Daniel Boqvist.

Han menar att det egentligen är märkligt att livsmedelsproduktion är något som – ur ett politiskt perspektiv – landar på landsbygdsdepartementet. Ur ett teknologiskt perspektiv är det ingen större skillnad på att tillverka livsmedel eller bilar.
– Det här är feltänk och en viktig anledning till att livsmedelsproduktionen inte får tillgång till samma industristöd och investeringsmöjligheter som annan produktion.

Seminarieserien följs upp med så kallade Design Thinking-workshops i Göteborg, Malmö och Stockholm i början av juni, där idéer ska omsättas till konkreta pilotprojekt.
– Ibland försöker man hitta lösningar utan att förstå problemet. Vi fokuserar på att förstå användarnas behov och empatisera för att förstå vad det är som gör ont i kundernas vardag – sedan kan man testa användarvänliga och effektiva lösningar.

Det är helt kostnadsfritt att delta och inte för sent att hoppa på, även om seminarierna redan är i gång. De hålls via Teams, spelas in och går att ta del av i efterhand.
– Syftet är att ge och sprida inspiration. Talarna visar på olika case för att man ska lära sig av hur andra har gjort. Det kan handla om exempel från vilken annan bransch som helst. Tekniken är samma för alla, oavsett vad man håller på med, säger Daniel Boqvist.

Vilket är ditt bästa argument för att få företag att ta tag i sina frågor kring automation, AI och digitalisering?
– Du har inte råd att vänta, det här är något som sker nu. Om man är osäker och vill vänta och se så blir det för sent. Man måste våga testa och börja nu! Det ehöver inte vara så komplicerat – jag brukar säga att det räcker med 15 minuter och ett kreditkort.

Av Agneta Renmark