15 november, 2021

En bättre ”riktig” Malmöfalafel

För en malmöbo så finns det falafel och Malmöfalafel. Nu har Garant tagit fram en ny produkt, en ärtfalafel som smakmässigt har klivit in i segmentet ”Malmöfalafel. ”

– Det som är unikt med denna kontra många andra falafelprodukter på marknaden är att den är baserad på blötlagda gula ärtor och inte på kokta. Det ger en helt annan textur som är väldigt trevlig med en frasighet på utsidan men saftig och grovmalen på insidan, säger Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling, Egna Märkesvaror Dagab.

Att använda sig av gula ärtor i stället för kikärtor ger fördelar, inte minst ur hållbarhetsaspekten. – Det är en falafel på gul ärta som är väldigt lik en klassisk falafel på kikärta, men närodlad och svenskmärkt. Teamet bakom ärtfalafeln har verkligen tänkt hållbarhet genom flera aspekter. Att använda en baljväxt som proteinkälla i kombination med svensk råvara gör det unikt, det finns inte många svenska produkter på växtbaserade proteiner, berättar Ellinor Puerto.

Om Ellinor får välja så äter hon helst sin ärtfalafel som en wrap, med libabröd, grönsaker och växtbaserad vitlökssås.

– Jag, som bor i Stockholm men uppvuxen i Malmö, vet hur viktigt det är att få till rätt falafelsmak. Teamet bakom Garants ärtfalafel har verkligen lyckats med det. Och det är inte bara jag som tycker det, utan alla i testpanelen gav tummen upp.

Att få fram lyckade innovationer som ska passa olika smaker är något som det ständigt arbetas med. En lång kedja som ska samverka tillsammans med hållbara råvaror, smak, textur, tilltalande förpackning och bra marknadsföring.

– Att ha ett bra team och att fokusera på smak, smaken är så viktig för att en produkt ska lyckas. Om det är alla rätt utom smaken kommer produkten ändå inte att lyckas. Vi äter för att det är gott. Och det måste se aptitligt ut, vi äter även med ögat. Om det lyckas får vi lyckade innovationer som tilltalar många, säger Ellinor.