16 april, 2021

AI för en konkurrenskraftig livsmedelsindustri

Sweden Food Arena arbetar för ökad innovation och konkurrenskraft i Livsmedelssektorn. Två viktiga fokusområden i arbetet är att verka för att mer medel riktas till innovation och forskning inom livsmedelssektorn och i nästa steg samordna företag och forskare att söka olika utlysningar i gemensamma konsortier. – Vårt första Vinnova-finansierade konsortium handlar om att stödja produktionsplanering med Artificiell Intelligens (AI), säger Kerstin Eriksson, innovationsledare, Sweden Food Arena.

Sweden Food Arena är en medlems-organisation med uppdrag att samla företag och branschorganisationer i livsmedelskedjan för att samarbeta kring behovsdriven innovation och forskning. Målet är att gemensamt skapa framtidens konkurrenskraftiga, innovativa och hållbara matsystem där produktionen ökar samtidigt som relevanta miljömål nås i enlighet med regeringens livsmedelsstrategi. Under 2020 lanserades näringens gemensamma Innovations- och forskningsagenda som nu är utgångs-punkten i Arenans arbete.

– Vi behöver öka innovationstak-ten i hela livsmedelssektorn, för det efterfrågar företagen ny kunskap som kan omsättas till nya produkter, tjänster och sätt att sälja och vi behöver samarbeta i hela värdekedjan. Vi har en enorm potential att bli 20-talets innovativa tillväxtmotor. – Vår ambition är att öka livsmedelskedjans deltagande i det innovationstödjande systemet, vara aktiva för att främja innovation i näringen och bidra till en lärande livsmedels-sektor där idéer som svarar mot marknadens behov tas tillvara, säger Kerstin Eriksson, innovationsledare på Sweden Food Arena.

Hon menar att innovation är viktigt eftersom det är direkt kopplat till konkurrenskraft och välstånd. För att uppnå målen i den nationella livsmedelsstrategin behövs efterfrågedrivna projekt som snabbt når marknaden.

– Det händer mycket inom exempelvis digitalisering och vi har stort intresse bland våra medlemmar att tillvarata möjligheterna som tekniken ger oss. Nu gäller bara att hitta utlysningar som passar våra behov, säger Kerstin.

Andreas Olsson, digitalt ansvarig i försörjningskedjan på Orkla Foods Sverige, ingår i ett av Sweden Food Arenas konsortier. De har sökt och fått medel från PiiA (Process Industrial IT and Automation, Vinnova) och arbetar nu i ett projekt för att ta fram AI-lösningar för livsmedelsindustrin.

– En av utmaningarna för oss producenter inom livsmedelsindustrin är att våra insatsvaror är naturliga vilket innebär att de har en inneboen-de variation. Samtidigt förväntar sig konsumenten att produkten ska vara exakt likadan varje gång de köper den, säger Andreas Olsson.

Jordgubbssylt kan illustrera som exempel. Beroende på var jordgubbarna är odlade, när på säsongen de är skördade, väder och en rad andra faktorer varierar bären i sockerhalt, vattenhalt med mera.

– Med hjälp av AI kan vi ta prover på inkommande råvaror och utifrån det bestämma hur de ska behandlas – vilka mängder vi behöver av de olika ingredienserna, hur sylten ska kokas och så vidare – och på så sätt få ut samma produkt varje gång. – Det är oändliga mängder av olika datapunkter som den mänskliga hjärnan har svårt att hantera. Med AI-stöd kan produktionen få ökad precision, med fördelar som minskat matsvinn, säger Kerstin Eriksson.