Sweden Food Arena rivstartar publicitetsåret 2020. Nu i januari finns dels en intervju att läsa i nya magasinet Framtidens hållbara matsystem, dels en intervju att lyssna på via samma plattforms podcast. Vi uttalar oss också om regeringens satsning på den nya handlingsplanen för livsmedelsstrategin i Livsmedel i Fokus – och mer material är på gång!
Heja Framtiden är en plattform som skriver om hur vi kan skapa en bättre framtid, positiv utveckling och tekniska möjligheter. Tisdagen den 28 januari utkom första utgåvan av plattformens nya magasin Framtidens hållbara matsystem, som är ett samarbete med Dagens industri och Agfo. Bland artiklar om bland annat framtidens jordbruk och trendspaningar inom foodtech, matsvinn och resurshantering finns en intervju med Arenans verksamhetsledare Marie Gidlund. Hon förutspår att ”20-talet kommer att bli det stora matårtiondet.” Läs mer om bakgrunden till den spaningen i artikeln, nåbar här!
I samma veva blev Marie intervjuad i Heja Framtidens podcast med samma namn. I avsnittet, nåbart här, beskriver Marie bland annat svenska råvaror som vi inte kapitaliserar på. Till exempel plockar vi mer blåbär i Västerbotten än vad man gör i hela Finland, men det mesta exporteras istället för att förädlas till högvärdiga produkter i Sverige! Marie nämner också den avsaknad av stolthet som råder kring svenska råvaror, som jordgubbar och vitkål, och restaurangnäringens betydelsefulla roll för att ändra på detta.
Tidigare i januari fick Arenan tillsammans med landsbygdsminister Jennie Nilsson och Livsmedelsföretagens Tove Larsson kommentera beskedet om att regeringen satsar 846 miljoner kronor på den nya handlingsplanen för livsmedelsstrategin från och med 2020 fram till och med 2020 i Livsmedel i Fokus.
Och det är inte slut där. Mer material är på gång, men ännu inte publicerat. Håll utkik här på hemsidan och på vårt Twitterkonto!