Uppstickaren Sproud vill driva på skiftet mot ett mer växtbaserat livsmedelsystem med sin ärtproteinbaserade mjölkprodukt. Yngre generationen är redan inne på skiftet, men det behövs fler. Sproud tror att fantastisk smak är nyckeln till att skapa verklig förändring.
– Det pågår ett skifte till mat med lägre klimatavtryck såväl nationellt som globalt drivet av medvetna personer som vill äta mer hälsosamt och klimatsmart, säger Sara Berger, vd på Sproud.
Sproud föddes ur hållbarhetsfrågan med en vision om att göra världen bättre. Det Malmöbaserade innovativa företaget var tidiga med idén att använda ärtan som proteinkälla för tillverkning av växtbaserade mejeriprodukter och Sprouds ärtproteinbaserade mjölkdryck har kategorins lägsta klimatavtryck.
Sproud mäter utsläppen med hjälp av CarbonCloud, med primärdata från produktion, energi, transporter och råvaror mm. Man uppdaterar primärdata regelbundet och resultaten från beräkningarna är tillgängliga via ClimateHub.
– Vi har starkt driv för att kunna skapa den allra godaste växtbaserade mejeriprodukten och samtidigt hålla nere koldioxidutsläppen. Vi går så långt att vi trycker vår CO2-påverkan på paketet. Konsumenten är både upplyst och kunnig och det är viktigt att göra klimatsmarta livsmedelsbeslut enkla redan i butikshyllan, menar Sara.
Vartannat hushåll i Sverige handlar växtbaserade mjölkdrycker och i hushåll med unga under 35 år är siffran nästan 70 procent. Intresset för mer växtbaserade mejeriprodukter fortsätter växa runt om i världen. Men Sara skulle gärna se att den polariserande debatten kring matval och livsmedelsystem förändras.
– Mat är kultur, vanor och normer och att förändra matvanor kan kännas både jobbigt och svårt. Inspiration är vägen för att skapa engagemang och intresse för den stora omställningen till mer växtbaserad mat.
Sara har ett 20-årigt långt förflutet inom livsmedelsbranschen, och har länge arbetat med fokus på bra mat och klimatfrågor.
– Det är en röd tråd hos mig, och speglar mina tidigare yrkesval. Hos Sproud så finns hållbarhetstanken i varje led och finns med i varje tanke. Vi är ett snabb-växande företag med starka värderingar om att göra skillnad för både människa och planet. Att ställa om och öka andelen växtbaserad kost är en viktig pusselbit för att möta klimatutmaningar, säger Sara Berger
Sara vill lyfta den svenska innovationskraften, och visa att det finns alternativ som smakar otroligt gott och samtidigt gynnar klimatet.
– Det är en enorm potential i den kraft och passion som finns hos många food-tech företag idag. Jag tror att vi har en god möjlighet att sätta Sverige på kartan ännu mer med grön och hållbart producerad mat.
Saras tips för att ställa om:
– Nyckel till förändring handlar om att göra små saker i små steg.
– Prata positivt om omställning, och gör små roliga och härliga förändringar. Som att handla hem Sproud produkter.
– Prova ny mat. Du kommer bli överraskad hur många fantastiska produkter som redan nått marknaden. Det finns en stark innovationskraft inom svensk foodtech.