Jan Ljungblom, tidigare kock och nu chef kategoriområde Ost & Mejeri på ICA Sverige, har smakat och testat sig igenom många innovationer och produktutvecklingar. Ett stort intresse för mat i kombination med ett målmedvetet arbete tror han är framgången till bra innovationer och lyckade produkter.
– Tillsammans med mitt team arbetar vi med de stora strategiska frågorna och sätter upp riktlinjerna för kategoriutveckling och därmed också sortiment och innovationsarbetet, säger Jan.
Hans uppdrag är framförallt att skapa förutsättningar för att lansera produkter. Nu har Jan och hans team precis lanserat en ny Grillost. Förutom att Grillosten har gått från att vara ett tillbehör till att ta platsen som proteinkälla så skapades grillosten av en större anledning.
– Grunden var för att fortsätta driva utvecklingen och konsumtionen av svenska livsmedel och därigenom öka avsättningen för svensk mjölk. Detta är faktiskt den grundläggande idéen bakom innovationen, att säkra att vi på lång sikt har kvar en stark mjölkproduktion och svensk primärproduktion.
Den uppskattade volymen av grillost första året är lite blygsamt räknat till cirka 500 ton.
– Det motsvarar cirka 5 miljoner liter mjölk och cirka 400 mjölkande kor på helårsbasis. Volymen kommer att succesivt öka och våra förhoppningar är att Grillosten kommer fortsätta öka i volym och därmed är Grillosten ett sätt att säkra avsättningen av svensk mjölkråvara på både kort och lång sikt, säger Jan Ljungblom.