Klimat, hälsa och inspiration.
Det är tre ord som speglar all innovation som Arla gör.
– Det ligger i vårt DNA. All innovation oavsett om det är produkter, media eller ute på gårdarna hamnar inom dessa tre områden. Den typen av företag är vi, säger Maria Tornell, innovationschef Arla.
Ekologi har alltid varit viktigt för Arla och blev tidigt ledande med att ha ekologiska produkter. Men på senare tid har konsumenterna haft större fokus på klimatet vilket resulterat i en minskad försäljningen av ekologiska produkter.
– Viljan att rädda klimatet blev viktigare men konsumenterna såg inte att ekologiska produkter bidrog till att rädda klimatet, berättar Maria.
2019 lanserades därför ”Netto noll klimatavtryck”, för att supporta ekologiska produkter. Arla förbättrade förpackningarna sett ur ett klimatperspektiv och drev på gårdarna genom att hjälpa till att ställa om till fossilfritt. Nu märks det en tillväxt på ekologiska produkter.
– Vi lyckas nå fram med budskapet- klimatkoll på alla gårdar. En viktig innovation som trillar nedåt i leden, en typ av innovation som är värd att lyfta och tala om, säger Maria.
En annan viktig del av Arlas innovationer är en del det inte talas om så mycket. När är en produkt en hälsosam och inte?
– Vi har skapat en gedigen verktygslåda som tar avstamp i vetenskaplig evidens, kostråd och matkultur, och har tillsammans med externa experter validerat systemet, berättar Elin Boll, PhD och nutritionsspecialist.
Verktygslådan används som en checklista för Arla och det är enbart produkter som uppfyller kraven som får lov att marknadsföras med hälsokommunikation, som till exempel hälsopåståenden. Uppfyller produkten kraven i guiden så ska man som konsument kunna känna sig trygg i att produkten med gott samvete kan ingå i din dagliga kost.
– Det ligger i vår värdegrund att som företag göra det vi kan för att skapa en hälsosam och hållbar livsstil. Och med en trygghet i att vi alltid har en ärlig och transparant kommunikation om hälsa, hållbarhet och inspiration, säger Elin.