Målet när Sweden Food Arena bygger konsortier är att förenkla för företag som vill skapa innovationer med höjd. Genom att identifiera utmaningarna och addera kunskap blir arbetet att hitta lösningar – och finansiering – enklare. Dessutom finns det ett högre syfte med lösningsorienterat innovationssamarbete.
– Vi sätter alltid företagens behov i fokus. Utifrån det försöker vi sedan hitta fler företag med liknande utmaningar, och som är intresserade av att hitta lösningar. Vi kan även addera företag med möjlighet att utveckla lösningar och forskare med spetskompetens, säger Kerstin Eriksson, innovationsledare på Sweden Food Arena som är en katalysator till många samarbeten som genomförs i livsmedelsbranschen.
Anders Högberg, PhD, Research & Strategic Partnership Manager på Orkla Foods Sverige samt Orkla Snacks, har sedan 2019 då Sweden Food Arena startade engagerat sig och ofta deltagit i olika samarbeten.
– Ja, Sweden Food Arena har en förmåga att ringa in och fånga upp hela branschen. Det blir relevant och förenklar genomförandet och utvecklingen av olika utmaningar, säger han.
Anders Högberg anser också att den här typen av samarbetsprojekt och vad de kan bidra med genererar ett internt intresse på arbetsplatsen. Samarbetsprojekten bygger också kunskap och kompetens för att skapa nya innovationer, optimera processer eller bli mer resurseffektiv.
Kerstin Eriksson håller med, och poängterar att det verkligen finns ett högre syfte för företag att vara med, både genom att dela sina erfarenheter och eventuella lösningar och att be om hjälp för att komma vidare.
– Människor växer när de upplever att de är med och löser ett problem. Och egentligen är det precis det det handlar om – att alla ska känna delaktighet och att praktiskt få uppleva utveckling och se den ske steg för steg. Det är att bidra till historieskrivningen, säger hon.
Anders Högberg, Orkla, har varit med och arbetat i flera innovationsprojekt, bland annat ett saltreduktionsprojekt, produktutveckling av sjömat, robotutveckling och digitaliserings- och optimeringsprojekt för livsmedelsproduktion.
– Det är inte helt enkelt att skaka fram resurser för den här typen av samarbeten, det är viktigt att vara ärlig med det. Därför är det smart och inspirerande att engagera sig när det finns utlysningar gjorda av Formas och Vinnova, för där finns resurser, säger han.
Vad krävs för att leda innovationer på företag då?
– Det gäller att kunna vara både operativ och blicka framåt – längre än de sedvanliga strategiska treårsperioderna. Man behöver vara nyfiken och våga testa nytt – sådant som ligger på gränsen till att vara applicerbart nu. Och samtidigt måste det finnas någon slags strategi eller plan på hur du ska prioritera, säger han.
– Det är ytterligare ett skäl till att delta i fler sammanhang, låta dig inspireras av andra, inhämta ny kunskap och få handgriplig hjälp där det behövs.
Vad kan Sweden Food Arena bidra med?
Att lösa svåra frågor kräver en tydlig riktning, och det är helt avgörande att veta vilka svar som krävs. Samverkan mellan företag och människor behöver konstrueras på ett sätt som ger produktivitet och effekt. Sweden Food Arena har kunskap och erfarenhet att bygga samarbetet så att sannolikheten att få svar är hög.
– Vi är med första delen av resan genom att formulera problemet och utmaningarna, sätta samman deltagarna och starta processen. För oss är det viktigt att poängtera att det inte finns någon fråga eller utmaning som är för liten. Jag får ofta påminna om att svaret förmodligen inte finns där du först trodde, utan det gäller att söka svaren bortom vardagen och de inkörda rutinerna, säger innovationsledare Kerstin Eriksson.

Anders Högberg

Kerstin Eriksson
Formas har öppnat flera utlysningar som rör finansieringsstöd.
Du hittar dem här:
Samverkansdriven innovation för framtidens livsmedel – Formas
Företagsnära forskning för samhällsnyttig omställning i livsmedelssektorn – Formas

